5.10.06

Katakan Taknak

Tahun 1990. Di kedai emak, aku sering melayan pelanggan membeli rokok. Lama-lama aku sendiri yang kepingin menghisap rokok. Agaknya macamana rasa rokok itu? Sungguh tinggi kehendak aku. Sunggh tinggi hajat aku.

Akhirnya, aku curi sebatang Gudang Garam. Wangi baunya. Mesti best rasanya. Di balik pintu kedai emak sebelah malam. Aku curi-curi menghisap rokok. Buat kali pertama. Mencuba-cuba. Sedang aku syok menghisap. Ada kelibat lalu.

Anak kau hisap rokok malam semalam. Aku nampak dengan mata kepala aku. Cis! Dia mengadu pada bapak aku. Aku kantol.

"Dah pandai kau hisap rokok! Lepas ni hisap dadah!"

Itulah bermulanya aku hisap rokok. Lepas tu tak hisap lagi. Lama juga. Kemudian, aku sambung semula menghisap rokok pada tahun 1995. Hasutan rakan-rakan. Kini, aku hisap rokok tapi jarang-jarang. Aku lebih suka hisap puting berbanding rokok. Lagi best! Sebab bukan puting botol dan bukan puting piring. Kau faham sendirilah. Ahaks...

No comments: