20.10.06

Hari-hari terakhir di bulan Ramadhan

Setelah selesai menunaikan solat Zohor di Masjid Banda Hilir, Melaka. Aku mengenakan sarung kaki dan kasut. Di tangga depan pintu masuk masjid. Memerhati sesuatu.

"Anak, amik lah bubur lambok ni.." Pakcik

Aku senyum. Diam. Duduk seketika.

"Bubur ni masak sini ke?" Aku tanya memulakan perbualan sambil berjalan.

"Ha'ah, banyak ni. Anak amik arr.." Pakcik

Aku menghampiri meja tersebut. Meninjau-ninjau longgokan bubur lambok dalam bungkusan. Sepanjang bulan Ramadhan ni, aku belum merasa lagi mana-mana bubur lambok percuma.

Kebetulan bos juga baru selesai solat. Bos duduk mengenakan sepatunya.

"Bos, bos nak bubur lambok?" Aku tanya.

"Tak moh arr... Mu amik arr kalu nak." Bos macam malu-malu kucing kepala menggeleng-geleng.

"Betul ke tak mau? Amik arr satu. Amik eh?" Aku usik bos.

"Amik arr dua. Untuk kawan tu.." Pakcik.

Aku amik dua bungkus. Ucap terima kasih. Meninggalkan meja bubur.

Bos menyeluk sakunya mengeluarkan dompet lalu mengeluarkan beberapa keping syiling untuk didermakan ke tabung yang berada di meja tersebut. Aku tak pasti berapa.

"Amik arr lagi. Sedekah kat kawan-kawan. Ni tak habis ni.. Orang sini tak amik sangat. Tempat lain pun ada buat jugak" Pakcik cakap bersungguh.

Bos menoleh belakang lalu bertanya. "Nak lagi, kau nak lagi tak?"

"Kalau bos nak, bos amik arr.." Aku provok.

Bos amik lagi satu bungkus. Ucap terima kasih. Beredar.

Keharuman tiga bungkus bubur lambok memenuhi ruang udara dalam kereta bos. Aroma wangiannya sungguh menyelerakan dan membuka selera. Sungguh teruja aku. Tak sabar nak jamah. Kesemuanya masih hangat lagi. Menyesal tak ambil banyak tadi.

Bos dapat dua bungkus. Aku ambil sebungkus.

Tadi bos kata tak mau. Sekarang, bos ambil pula dua bungkus. Bos mau tapi malu. (Dalam hati aku).

Pulang ke rumah, aku berikan sebungkus bubur itu pada awek aku. Selaku ole-ole juadah berbuka. Bubur di tuang ke dalam pinggan. Disuapkan ke mulut puteri kecil. Suapan yang ketiga, puteri kecil kepedasan. Meronta-ronta meminta air.

Bubur lambok itu memang sangat pedas bagi puteri kecil. Aku berkata setelah aku menjamahnya ketika berbuka. Tak menyesal aku tak ambil banyak!

No comments: