16.10.06

Aneka ragam bulan Ramadhan

Entah macam mana nafsu ni tiba-tiba menggelodak. Hari itu. Suatu petang.

Sudahnya selepas waktu pejabat, aku terus ke pasar Ramadhan yang berhampiran.

Membeli kuih yang patut-patut. Hajat di hati nak beli mubarak murtabak. Harganya RM2.00. Orang ramai panjang beratur. Aku malas nak beratur. Kalau aku beratur, gamaknya lepas isyak baru dapat order. Laris sungguh murtabak brader tu di bulan Ramadhan.

Sejurus selepas itu. Aku pusing keling keliling. Tanpa banyak bicara, aku meninggalkan pasar Ramadhan. Ada berbungkus-bungkus di tangan. Kuih tako ada. Kuih pulut panggang ada. Kuih karipap ada. Kuih popiah basah bersambal ada. Kuih cucur udang ada.

Tiba di rumah, awek aku kehairanan mengapa kuih banyak sangat dibeli sedangkan dia pun menggoreng popiah petang itu. Intinya sardin. Kami berbuka kuih berpinggan-pinggan beraneka jenis hari itu. Berselang pula dengan air tebu manis sekole besar.

Penghujungnya, kuih habis disapu tak sempat diunjur ke sahur. Mujur aku simpan sekole kecil air tebu untuk hari berikutnya. Impaknya, anak-beranak terbungkang kekenyangan dek penangan kuih berpinggan-pinggan. Ayah dan ibu lena di pembaringan, anak bermain hairan keseorangan.

***
Esoknya, tiada aneka kuih di tangan. Tiada aktiviti menggoreng kuih di dapur. Tiada kuih langsung. Errmm... lepas berbuka, perut ringan tidak berat macam semalam. Mata tak kuyu lagi. Anak kegirangan, hati kami keriangan.

No comments: