11.9.06

Mahir, bakat dan minat adalah berbeza

Kawan aku pernah tanya. Pertanyaannya lebih kurang begini.

"Kau rasa suara kau lunak dan sedap didengar ke?"

Jawapan kepada soalan itu, aku mahukan yang positif. Sudah tentu.

Semalam. Ada join confrence yahoo. Aku nyanyi. Chatters lain dengar. Kalau komputer diorang ada speaker. Diorang kata suara aku macam katak. Huh, katak tak pernah kata, suara aku macam dia plak.

Di rumah, aku nyanyi lagi dengan senang hati. Awek aku kata, suara aku tak sesuai untuk menyanyi. Adalah lebih sesuai kalau berzikir, bertahmid, bertasbih atau yang sewaktu dengannya (padahal dia nak kata suara aku tak sedap). Sebabnya, dulu-dulu aku pernah maklumkan pada dia, aku pernah merangkul gelaran juara mengaji. Dia menafikan kebolehan aku menyanyi sebaliknya tak menafikan aku mengaji dan berzanji. Katanya, kalau aku menyanyi hanya boleh mewakili peringkat rumah je. Rumah kuning ka. Rumah biru ka. Hijo ka atau merah ka. Rumah! Rumah dalam acara sukan.

1 comment:

Anonymous said...

huhu...kawan2 dalam ym tu sume jujur termasuk le aku. aku tak suka jadi hipokrit. hehe..kadang2 sesuatu perkara tu pahit untuk ditelan tapi terimalah kenyataan ye tok.... peace...hehe