6.9.06

VMY2007: 3

Bagi pendapat yang diberikan oleh Middleton (1988) pula, di dalam buku ‘The Development & Management Of Visitor Attraction’ berkenaan dengan takrif tarikan pelancongan adalah

‘A designated permanent resource which is controlled and managed for the enjoyment, amusement, entertainment, and education of the visiting public’.

Selaras dengan itu, bagi Walsh-Heron and Stevens (1990) di dalam buku yang sama telah membahagikan sesuatu tarikan pelancongan kepada enam perkara yang seharusnya terkandung di dalamnya iaitu merangkumi:

  1. ‘Sets out to attract visitors / day visitors from resident or tourist populations, and is managed accordingly’.
  2. ‘Provides a fun and pleasurable experience and an enjoyable way for customers to spend their leisure time’.
  3. ‘Is developed to realize this potential’.
  4. ‘Is managed as an attraction, providing satisfaction to its customers’.
  5. ‘Provides an appropriate level of facilities and services to meet and cater to the demands, needs, and interests of its visitors’.
  6. ‘May or may not charge an admission for entry’.

Jadi, tarikan pelancongan dapat dirumuskan sebagai satu set kawasan atau lokasi yang terpilih untuk diperincikan di dalam kebanyakan sumberjaya yang terdapat di sesuatu tempat. Ianya terdiri daripada pelbagai bentuk yang berupaya ditonjolkan/ dikhususkan sebagai salah satu daripada pelbagai sumberjaya yang ada dan berpotensi untuk dibangunkan bagi menarik pelancong datang ke tempat tersebut. Selain daripada itu, sesuatu tarikan pelancongan itu perlu mempunyai kawasan yang tertentu (khusus), mempunyai aktiviti yang tertentu yang dilakukan dalam masa yang tertentu, sepertimana yang dikatakan oleh Middleton (1988). Sesuatu tarikan perlu menyediakan atau menawarkan pelbagai aktiviti pelancongan yang menjadi sokongan kepada tarikan utama iaitu sumberjaya yang ada.

bersambung...

No comments: