28.9.06

Dari hati seorang lelaki

Pulangnya dari mencari nafkah diherdik tanpa usul periksa. Katanya kau senghaja pulang lewat. Kau ditengking tanpa mengetahui asal-usul cerita sebenar. Kau bukan pulang lewat saja-saja. Bukan kau tahu situasi di jalan raya. Aku malas nak ulas panjang lebar. Kemudian, kau suruhnya aku pulang lepas Maghrib. Kan senang!. Bukannya aku befoya-foya di kelab malam. Aku sangkut di perjalanan.

Kau marahkan nyamuk tapi jangan kau bakar kelambu yang baru dibeli itu. Aku tahu kau keletihan. Aku faham dan mengerti. Tapi, sekurang-kurangnya bila laki kau balik sambutlah dengan senyuman mesra dan layanan gembira. Ini tidak! Kau bagi aku cuka dan tuba. Menyirap darah dibuatnya. Kau pernah rasa juadah berbuka dalam hidangan penampar. Tamparan lelaki. Okey. Okey. Tak apa. Aku maafkan. Maafkanlah.

Kejadian itu berlarutan hingga tanpa sebarang bicara. Masing-masing muncung. Biar dia rasa. Asyik nak bagi muka aje. Api yang sedang marak ni aku tak mahu tuang dengan minyak petrol. Kau panas nanti payah! Kepanasan kau akan berpanjangan jawabnya.

Tuang dengan minyak masak okey kot. Kalau simbah dengan air wudhuk lagi mujarab rasanya. Jadi, cubalah kau merajuk walaupun kau tak tahu nak merajuk. Bila kau merajuk muka kau buruk. Bawalah diri kau yang kaku keras lari dari kebiasaan. Cuba pula yang luar biasa. Kau jangan tidur di kamar nanti kena marah sebab kau tak betulkan cadar tilam yang tersusun rapi. Kau bukan sengaja. Kau punya alasan kerana nak bergegas ke tempat kerja. Baik kau tidur di luar. Maksud aku luar kamar. Luar rumah pun okey juga. Kau cuma kemas bantal yang kau guna. Tepuk-tepuk sikit. Itu kalau kau malaslah! Apa faedahnya jadi malas? Jadi, sempena bulan Ramadhan ini yang membawa makna panas dan membakar. Kau sambutlah kedatangan Ramadhan dengan membakar semua dosa yang lalu. Jika kau benar-benar menghayatinya. Kau maafkanlah aku. Uwaaaah......

No comments: