18.9.06

Cikgu black

Dalam kelas 6 Teratai. Ada murid lelaki dan murid perempuan. Perempuan duduk depan. Lelaki baris belakang. Satu hari, masa subjek Pendidikan Seni. Cikgu ingin menunjukkan cara-cara dan teknik mewarna menggunakan warna air (water colour). Masing-masing mengeluarkan watercolour untuk ditayangkan. Ada yang jenis botol plastik. Ada yang jenis biasa. Ada jenis botol kaca. Macam-macam arrr.

Cikgu di hadapan mengeluarkan water colurnya sendiri. Milik sekolah. Jenis botol panjang. Didatangkan khas satu set.

"Ya murid-murid. Pada hari ini cikgu nak tunjukkan cara-cara atau teknik kita mewarna dengan menggunakan warna air. Cikgu akan gunakan jenis dalam botol punya."

"Ya cikgu"

"Masing-masing boleh picit water colur masing-masing ke pellete ya."

Cikgu juga memicit. Tapi kaler tak keluar. Tersumbat la tu... Dah lama tak guna barangkali. Tu yang lubang botol kaler tersumbat. Ada kaler yang dah keras.

"Apsal tak kuar ni... Ishh payah benor nak kuar"

"Picit cikgu. Picit"

Botol kaler ditujukan ke pellete. Tak keluar. Dijenguk dan ditonggeng sambil dipicit. Tak keluar juga. Cikgu geram! Akhirnya, cikgu picit sekuat hatinya. Tala ke pellete.

Kebabom!

Kaler tepercik bertaburan. Tudung murid-murid perempuan bertompok hitam. Murid lelaki ada yang kena. Ada yang tak kena. Semua murid mentertawakan rakan yang tudungnya dan mukanya bertompok hitam. Cikgu juga tertawa.

Sedang cikgu mentertawakan muridnya. Satu kelas riuh kerana muka cikgu juga ada tompok-tompok hitam. Bajunya juga jadi bercorak. Baunya tak wangi plak tu...

Hahahaha. Hahaha. Satu kelas riuh.

Guru Besar yang kebetulan melewati kelas tersebut tertawa kecil.

1 comment:

Aku Bukan Bidadari said...

hahah sian cikgu..
muka cikgu hitam..kekeke