23.9.06

Cabaran awal Ramadhan

Hari pertama puasa. Sangat mengujakan. Lauk dalam peti ais dah kering. Poket dah kontang. Maklumlah hujung-hujung bulan. Habis, sahur nanti nak makan apa. Takkan nak makan sardin dan ikan bilis aje lagi. Takkan plak aku nak bagi makan pasir. Mampos mati kering bini dan anak orang. Anak aku juga. Huishh!

"Takpelah, sahur kita makan aje apa yang ada. Ikan bilis pun ada lagi ni. Boleh goreng ikan bilis ngan bawang. Campur ubi kentang goreng sikit. Lagipun kita berdua je kan..."

"Berdua? Kita kan bertiga... Habis, anak kita siang hari nak makan apa?"

"Pandailah nanti. Biskut dia ada lagi. Masakkan nasi dan gorengkan telur cukup arrr."

"Nak lur. Nak lur." (Eh! dia dah pandai meminta)

Buka pintu peti ais. Jenguk telur kalau-kalau ada baki sebiji dua. Ternyata memang tak ada. Apa nak dibuat ye. Macamana nak dipujuk puteri kecil ni. Buka dompet, tinggal RM20. Untuk esok nak belanja sehari dua sebelum dapat gaji. Duit tabung ada. Tabung tak boleh pecah. Sayang... Kalau dipecah apa guna menabung. Tapi dah terdesak. Jangan! Semua seluar aku periksa kalau-kalau ada wang kertas terselit di celahan poket.

"Nah! Buat belanja dapur."

"Mana dapat?"

"Belen ituari kita belanja."

"Yeay! Esok kita gi belanja dapur ye. Apa nak dibeli?"

"Beli untuk keperluan minggu ni je. Esok nak buat soto."

"Okey. Ayam seekor, sayur, daun sup, soo hoon, halia, telur, nasi impit. Cukup tak?"

"Harapnya cukup. Duit minyak? Milo si kecil?"

Pap! Tepuk dahi. Terdiam seketika (Inikah ujian awal Ramadhan).

Ditambah pula lengan aku ada bekas gigitan. Kata awek aku itu gigitan setan sebelum ia diikat di bulan Ramadhan. Bukan. Bukan love bite. Bukan awek aku gigit. Kalau dia gigit pada malam sebelum tu nescaya aku sedar. Nescaya aku ghairah. Lagipun dia yang warning kat aku, jangan bersenggama dengannya. Huhu..

Agaknya memang setan yang gigit. Lebam. Ada garis luka. Bekas dicucuk. Warna merah kebiru-biruan.



.

No comments: