12.9.06

Bukan lembu punya susu.

Dr. Anas, ahli astronomi terkenal. Sering memberi ceramah dan ucapan dalam majlis-majlis ilmu di mana saja (jika dijemput). Beliau mempunyai seorang supir (pemandu) yang setia. Hampir 10 tahun bekerja dengannya. Ke mana saja beliau pergi memberi ceramah, ada saja kelibat supirnya. Sekalipun di dalam dewan Pak Supir akan menunggu tuannya di belakang.

Satu hari, Dr. Anas kurang sihat. Jadi, disuruh supirnya memberi taklimat dalam majlis ilmu yang buat julung-julung kalinya diadakan di situ. Sedang Pak Supir memberi taklimat mengenai astronomi dan hukum cekrawala cakerawala dengan petah dan lancar, Dr. Anas duduk di baris belakang para peserta. Memerhati saja. Apa tidaknya, setiap kali Dr. Anas memberi taklimat, Pak Supir mencatat. Penuh buku catatannya. Sarat dengan isi dan ilmu astronomi. Pada pertengahan taklimat Pak Supir, ada peserta mengangkat tangan menanyakan soalan. Pak Supir berkata dalam hati. Alamak, mampus aku kali ini. Setelah soalan diajukan. Pak Supir berfikir (bayangkan ikon mentol).

"Saya tak bercadang nak menjawab soalan yang sekomplikated ini. Jadi, saya serahkan soalan ini kepada driver saya yang duduk di belakang sana tu."

Celaka Pak Supir (dalam hati). Dalam geram, Dr. Anas menjawab dengan tenang dan lancar. Terang lagi jelas. Bersahaja plak tu. Jawapannya dikaitkan dengan potongan ayat al-Quran dan peristiwa Israk dan Mikraj Rasulullah S.A.W.

Terdengar suara dalam dewan.

"Wah, hebat sungguh pakar astronomi ini!. Tinggi ilmunya. Sedangkan driver peribadinya begitu hebat. Apatah lagi dia sendiri."

***
Sedang dalam dewan yang lain. Ada juga pertanyaan. "Bagaimana tuan ingin membangunkan tanah wakaf di kampung ini?"

"Bagi menjawab persoalan ini, saya menjemput wakil dari Pejabat Tanah dan Majlis Agama Islam yang bersangkutan. Dipersilakan."

1 comment:

Unknown said...

bertanya kepada yang arif. bijak betul pak supir ini.