22.12.06

Mendengar khutbah jumaat

Aku dan jemaah lain duduk sebaris mendengar khutbah. Dalam saf kami, boleh dikira mana yang betul-betul mendengar dan mana yang mendengar sambil tidur. Dalam saf tu, lebih kurang 75 peratus tidur. Aku bukan. Aku mendengar dengan teliti. Tajuk khutbah pada hari ini di masjid ini adalah tentang haji. Aku dengar juga lah. Kan dapat pahala. Manalah tahu suatu hari nanti kalau ada rezeki bolehlah aku naik haji. Kau doakan sajalah aku naik haji ke Mekah.

Khatib membaca khutbah, aku dengar dengan tekun. Apalah mereka ni, tidur saja. Kau dengarlah khutbah. Kau tengok aku ni, siap bawa buku catatan dan pen untuk menulis isi kandungan khutbah. Aku pun membuka buku catatan kecil dan sebatang pen untuk mula menulis.


Diam.

Allahu Akbar. Allahu Akbar.
Aku tergesa-gesa bangun untuk menunaikan solat. Orang lain pun bingkas bangun.

Woo! Aku pun terlena juga rupanya. Celaka punya Syaitan! Memang dia yang salah!

1 comment:

bluecherry @ fai said...

ha ha, sy belum ada pengalaman begitu..