5.12.06

Lagi kisah di Lebuhraya Utara-Selatan

Suatu petang, aku sedang memandu kereta di Lebuhraya Utara Selatan (PLUS), tiba-tiba handphone aku berbunyi.

"Tennne nenenet... Tenne nenet..." Muzikal apa entah.

Kau pun tahu kan? Aku tak mahu angkat telefon ketika sedang memandu. Lebih-lebih lagi memandu dengan laju di lebuhraya. Merbahaya!

Lalu handphone itu dibiarkan berbunyi saja. Paling kuat, jika tak berangkat pemanggil akan memaki-hamun atau tidak menelefon lagi.

Selang beberapa minit, handphone itu berbunyi lagi. Aku sudah bilang, kalau aku tidak angkat maknanya aku sedang memandu atau bermesyuarat atau aktiviti mencarut di kantor. Pemanggil tak faham bahasa agaknya. Polis ada di jalanan tu. Tiba-tiba saja dia boleh saman aku kalau dia dapati aku tidak menggunakan handsfree ketika sedang memandu.

"Encik, tolong berhenti tepi, encik didapati bersalah kerana menggunakan telefon bimbit ketika sedang menandu"

"Errr.. Tapi"

"Takde tapi-tapi lagi. Salah tetap salah!"

Kononnya aku bayangkan begitulah dialognya.

Akhirnya, aku mengambil keputusan untuk berhenti di hentian sebelah kerana pundi kencing aku dah penuh. Selepas mengosongkan pundi kencing, tidak semena-mena handphone aku berbunyi lagi. Macam dia tau-tau aja. Aku pun mengangkatnya. Aku mendengar suara awek aku, Ani Mimi namanya (bukan nama sebenar). Dia berpesan dan memperingati aku supaya berhati-hati ketika memandu,

"Abang... (suaranya manja), saya baru saja dengar Radio tadi, ada sebuah kereta yang bergerak bertentangan arah di lebuhraya. Tolong berhati-hati ye bang!".

"Gila!!!, Ini boleh mendatangkan marah" kata Aku, "Bukan satu, tapi beratus-ratus!"


Maksud aku yang gila bukan awek aku, Radio itu.


Nota 1 :
Walau apa jua keadaan sekalipun, kau akan mempersalahkan subjek lain berbanding orang yang kau sayang. Kenapa? Demi untuk menjaga hati dan perasaannya dari dilukai.

Nota 2 :
Nama sebenar Ani Mimi adalah Mahani yang merangkap awek dan isteri aku yang satu lagi

5 comments:

Anonymous said...

kena beli handsfree la tuh attochnye...kalau tak semua org salah nanti...hehee

Anonymous said...

tu le sebabnya orang kata cinta itu buta...

orang kata bukan aku kata, aku kata balik je...heheh

nie n3 nak adiah handsfree dari kak mahani le ek?

heheh

blackpurple @ jowopinter said...

Handfree dah murah sekarang bro'....hehehe

Anonymous said...

macam bp,
handfree dah murah

*aku pun tak beli lg handfree. hahaha

Unknown said...

hmm! muargh