31.12.06

Hari Raya Korban

Hari ini Hari Raya Qorban. Apa pengorbanan anda?

Di masjid tempat orang tua aku tinggal, tiada lagi daging diedar ke rumah kerana lembu hanya dipotong empat ekor saja. Sesiapa yang mahu daging bolah datang ke masjid selepas selesai solat sunat hari raya aidiladha. Jurucakap masjid kata.

Di masjid tempat orang tua aku berniaga. Biasanya ada orang meninggalkan sekilo daging untuk bapak tiap-tiap tahun. Tahun ini katanya ada lima belas ekor lembu disembelih. Pasti semua penduduk dapat.

Keesokannya...
Di masjid tempat orang tua aku tinggal, aku dengar orang ramai berebut-rebut mahukan daging lembu di masjid. Ada yang sanggup berasak-asak dan tolak-menolak semata-mata mahukan daging yang terhad. Ada juga yang bukan beragama Islam turut ikut serta. Umat Islam juga bergasak-gasak mahukan daging percuma. Tongong betul umat masa kini. kau sanggup bertikam-tikaman untuk daptkan daging korban.

Di masjid tempat orang tua aku berniaga. Aku dengar tukang sembelih menyelinap masuk daging, lebih 10Kg (sarat bonet kereta!) dia ambil. Sudahnya, baki daging yang ingin diagih-agihkan menjadi sedikit. bahlul betul si tukang sembelih! Sudah diberi upah, mahu curi lagi daging korban. Memang tak selamatlah kau! Ramai yang menyumpah-nyumpah. Apa dah jadi ni.

Hari Raya Qorban. Saddam Hussein kena korban. Dahsyat sungguh akhir zaman.

No comments: