31.8.06

Bukan pulang dengan tangan kosong.

Pulang ke kampung halaman untuk bercuti tidak dengan tangan kosong. Kali ini ada buah tangan untuk ayahanda dan bonda tercinta. Cucu datang menjenguk. Nenenda sayangkan cucunya. Begitu juga sebaliknya. Sedang cucu yang satu lagi habis digeromolnya. Umurnya belum setahun. Geram kerana sudah pandai meniarap ala tentera. Cepat dan tangkas.

Hari kemerdekaan diisi dengan membawa pulang hamper yang dimenangi. Hah, kan aku dah kata. Pulang dengan tangan berisi. Sempena Hari Kemerdekaan ke-49, Extra Hypermarket membuat aktiviti untuk kanak-kanak dan dewasa. Kebetulan cucu nenenda yang satu lagi masuk pertandingan perlumbaan merangkak bawah 12 bulan. Juga pertandingan bayi comel. Aku dipaksa masuk untuk pertandingan membaling dart. Ya, bukan aku biasa sangat dengan dart. Bonda kata masuk aje. Sebab semua dapat hadiah katanya. Aku gagahkan diri mendaftar nama sedang dalam hati, nak juga bawa pulang hamper besar tu. Hu hu hu... Sejurus giliran aku membaling aku terus membaling tanpa berkira. Tiga sasaran kena pada tempatnya. Satu terkeluar dari papan. Balingan terakhir tangan mengigil. Tapi aku tak ada anxiety disorder. Aku tak ada darah gemuruh. Jauh sekali penyakit terketar-ketar. Setahu akulah. Kenapa ya?

Entah berapa markah aku dapat. Juri mengira.


Yeay! Kami sekeluarga pulang dengan tangan penuh berisi hamper. Bayi comel kami menang nombor satu. Lumba merangkak dia menang nombor dua. Pertandingan baling dart, aku menang nombor satu. Hadiah utama kami dah bolot. Tidak rugi masuk pertandingan percuma. Tidak pulang dengan tangan kosong. Tangan penuh berisi hamper. Saya menang lagi...

No comments: