11.8.06

Jihad

Solat Jumaat di Masjid Bukit Aman. Aku yakin masa tu memang khusyuq. Masalahnya, orang sebelah. Tipu, kalau tak nampak orang sebelah. Pasti nampak punya. Tengok gaya bukan orang tempatan. Barangkali dari Timur Tengah. Rakaat pertama, sedang imam baca fatihah dia membetulkan jam yang dipakainya beberapa kali. Sesekali membetulkan seluar jean yang dipakainya. Terlondeh agaknya. Rimas. Belum habis surah al-Fatihah. Dia dah amin dulu. Rakaat kedua, ada bacaan doa selepas rukuk selepas takbiratul ihram. Dia dah mahu sujud. Tengok orang sekeliling tak sujud. Dia naik semula. Huh... Kau buat lawak. Tapi, bukan itu yang aku mahu ceritakan. Imam membaca doa untuk masyarakat Islam di Lubnan. Keamanan bukan peperangan dan kacau-bilau. Di akhir bacaan imam bernada sedih dan sebak. Tersentuh. Aku. Tak tahulah makmum yang lain. Aku harap tersentuh.

Minggu lepas di Masjid Shah Alam, Imam membaca khutbah. Di akhir khutbah ada doa juga mengenai keamanan yang perlu dicapai di bumi Lubnan. Pertahankan negara dan masyarakat Islam di sana. Imam menangis. Imam sedih. Para makmum yang mendengar tertunduk diam. Ada yang insaf. Ada yang bertafakur. Ada yang juga sebak. Ada juga yang tunduk tertidur. Apa dah jadi dengan dunia. Mana PBB? Mana OIC? PBB dah jadi Persatuan Budak-budak Bisu. OIC hanya Oh I See.

Beberapa jam dari solat Jumaat. Terima SMS
"Bacalah surah al-fil dan mohonlah kehancuran zionis laknat di palestin"

Sedang aku baca surah yang disuruh. Datang lagi SMS
"SMS dari JAP Partners, KL. Assalamualaikum. 11 NGO sokong Lina Joy & IFC sudah kumpul 50000 petisyen. Saya merayu anda tandatangani petisyen menolak penubuhan IFC."

Beberapa minit kemudian terima lagi satu SMS
"Persatuan Melayu Kristian telah didaftar secara sah di Malaysia. Injil Bahasa Melayu telah dicetak dan diedar. IFC buat road show tuntut kebebasan tukar agama. Lina Joy di mahkamah persekutuan diadili dua hakim Kristian! Jika Lina Joy menang. Mahkamah Syariah hilang kuasa dan bebas untuk murtad. Umat Islam wajib bantah IFC!!! Minta sangat sebarkan kepada sahabat. Please tandatangani petisyen menlak IFC di http://www.myislamnetwork.net/. Sila sebarkan."

Duduk bertafakur seketika. Fikir dan doa. Apa dah jadi semua ni. Sedih sungguh. Kemudian datang lagi satu SMS. Aku panik. Banyak sungguh. Hangat isu ini.

"Assalamualaikum, mai turun Bota 26 Ogos 2006. Inilah masanya untuk melihat lelaki XSBP teruna terakhir tahun ini."

Huarrrgh. SMS ni dapat menggembirakan suasana. Menyedihkan geng syaitan yang direjam. Burung dan unggas berterbangan termasuk kelawar.