29.8.06

VMY2007: 2

Dengan itu, huraian pendapat kedua-dua penulis di atas maka dapat dirumuskan bahawa sumberjaya pelancongan adalah suatu perkara yang menjadi perkara pokok dan titik mula di dalam mengenalpasti atau membangunkan sesuatu tarikan pelancongan. Hal ini kerana kewujudan sumberjaya di kawasan tertentu akan mewujudkan aktiviti tertentu. Jadi, adalah perlu bagi kita melakukan inventori stok sumberjaya yang ada di sesuatu kawasan sama ada stok tersebut terhad, kritikal dan simpanan. Penilaian ini perlu dilakukan bagi memastikan bahawa tidak semua sumberjaya pelancongan boleh dikomoditikan. Oleh itu, keperluan bagi mengenalpasti sumberjaya yang terdapat di sesuatu kawasan dapat mewujudkan satu imej yang berbeza dengan sesuatu kawasan yang lain mengikut persepsi, impresi dan pengalaman pelancong/pengunjung itu sendiri. Tujuan mengklasifikasikan sumberjaya adalah untuk memudahkan lagi pengenalan ke atas sumberjaya yang terdapat di sesuatu kawasan yang mempunyai imej dan tarikan yang tertentu. Lalu, sumberjaya tadi berupaya menarik pelbagai segmen pelancong yang berbeza mengikut tipologi pelancong yang telah dikenalpasti.
__
Tarikan pelancongan terbentuk daripada teras pengalaman pelancongan. Ianya merupakan sebahagian daripada permintaan dan penawaran atau faktor tolakan dan tarikan (Gartner, W; 1994 dalam Tourism Development). Tarikan merupakan salah satu alasan manusia melakukan perjalanan dan pengembaraan ke destinasi-destiansi tertentu. Contohnya seperti hotel, motel, restoran, kedai cenderamata dan sebagainya yang kesemuanya bergantung di atas kewujudan sekurang-kurangnya satu tarikan destinasi utama. Tarikan amat sukar untuk dikategorikan. Ia wujud dalam pelbagai bentuk dan saiz, timbul mengikut perbezaan kumpulan pelancong, mempunyai kepelbagaian pemilikan di samping ia wujud dalam peluang dan masalah yang berbeza kepada pelaku-pelaku utama (main actors) seperti pemaju, pengusaha, pelabur. Contohnya seperti Amusement Parks, Taman Air, Resort, Taman Semulajadi (awam dan persendirian), Taman Tema dan sebagainya merangkumi kategori tarikan yang umum. Tidak semua tarikan pelancongan bersesuaian di antara satu sama lain namun apa yang lebih penting adalah pembangunan tarikan pelancongan perlu bermula daripada asas pemahaman ciri-ciri yang unik sesuatu kawasan (contohnya semulajadi, sosio-budaya) dan berfungsi mengikut limitasi yang telah ditentukan. Manakala Getz, D (1991) dalam bukunya ‘Festivals, Special Events and Tourism’ menawarkan satu pendekatan model yang kompleks di mana tarikan pelancongan adalah termasuk di dalamnya di bahagian penawaran (supply side) yang mana kewujudannya dalam pelancongan berkaitan dengan perniagaan dan alam bisnes. Tanpa tarikan pelancongan ini, industri pelancongan kemungkinan tidak akan wujud.

Menurut Gartner lagi, apa sahaja aset boleh dijadikan tarikan pelancongan. Namun, bagi memberi gambaran yang lebih jelas tarikan boleh dikategorikan kepada sebelas (11) kategori yang berbeza. Sungguhpun demikian, tidak semestinya satu tarikan hanya untuk satu kategori utama, sebaliknya kebanyakan jenis tarikan diletakkan lebih daripada satu kategori yang mana akan membantu tarikan itu sendiri dalam ruang lingkup kepelbagaian pasaran (market diversity). Walaupun begitu, menurut Gartner untuk tujuan klasifikasi tarikan ini, ciri-ciri dan karektor yang mana lebih kuat dan dominan serta mempengaruhi akan diletakkan dalam kategori tersebut. Sebagai contoh, aktiviti rekreasi akan jatuh ke dalam banyak kategori yang berbeza dan ianya juga tidak termasuk dalam kategori yang disenaraikan di bawah. Namun begitu, ianya tidak bermakna tarikan tersebut tidak penting. Walhal, jika mengikut kategori yang sebenarnya adalah harus mengikut apa yang ada pada sumberjaya di kawasan tersebut untuk mewujudkan pelbagai aktiviti yang berbeza.

bersambung...

KLIK SINI UNTUK PAKEJ PELANCONGAN TERMURAH DI MALAYSIA

No comments: