1.8.06

Pantau blog sendiri

Blog internet perlu dikawal
Oleh Tuan Nazuri Tuan Ismail

KANGAR: Kewujudan media internet termasuk blog yang semakin berleluasa dan ditulis secara liar boleh menjejaskan kestabilan dan perpaduan rakyat pelbagai kaum di negara ini.Sehubungan itu, Menteri Penerangan, Datuk Zainudin Maidin, berkata kawalan perlu dikenakan terhadap penyiaran laporan dalam media internet itu termasuk di penulis blog supaya mereka lebih bertanggungjawab walaupun diberi kebebasan."Kita bukan mahu menyekat kebebasan mereka menulis dan menyatakan pandangan. Tetapi apa yang berlaku adalah kadang-kala laporan yang ditulis berasaskan khabar angin dan membuat tuduhan liar," katanya selepas menghadiri majlis Seiring Melangkah Bersama sempena sambutan 60 tahun agensi agensi di bawah Kementerian Penerangan Malaysia di Dewan Warisan, malam kelmarin.Hadir sama pada majlis itu Menteri Besar, Datuk Seri Shahidan Kassim.Zainudin berkata, sesetengah media internet dan blog menyiarkan laporan sensitif sehingga boleh menjejaskan perpaduan rakyat di negara ini terutamanya yang membabitkan isu agama Islam dan juga hak istimewa orang Melayu.Katanya, kerajaan tidak mahu meniru tindakan Singapura mengenakan hukuman penjara terhadap dua remaja yang menulis mengenai isu perkauman dalam blog mereka.Zainudin berkata, beliau menyokong pandangan Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Fu Ah Kiow berhubung kawalan yang perlu dikenakan terhadap media internet kerana ia dapat menjamin keselamatan negara.Katanya, kerajaan juga tidak menghalang penulis blog atau media internet daripada menyatakan pandangan mereka sekiranya ditulis dengan baik dan beretika.

Ada tulisan jejas perpaduan rakyat: Zainudin
Sumber : Berita Harian (1 Ogos 2006)


------------------------------------------------

Respon: Banyak benda baik yang kalian boleh tulis. Tapi ikut suka kalian nak tulis apa. Betul?


Bila keluar kenyataan akhbar begitu. Maka kena sahut. Tulislah yang bisa mendatangkan pahala bagi kita semua. Tapi tak semestinya tentang agama. Apa saja tentang kebaikan. Tentang sesuatu yang disukai. Tulisan yang sejagat. Banyak lagi cabang bidangnya. Chup! Aku pilih untuk mengulas program Realiti Akademi al-Quran (AQ) Akhir di TV9 yang berakhir pada 27 Julai 2006.
Buat julung kalinya program realiti Akademi Al-Quran (AQ) disiarkan melalui TV9. Bersiaran selama 10 minggu. Akhirnya 6 peserta dipilih juri profesional untuk beraksi di peringkat akhir bagi merebut gelaran qari dan qariah AQ yang pertama di samping menggondol hadiah utama wang tunai RM30,000. Boleh tahan hadiah tu.

Seramai 5,000 orang ramai yang ingin menyaksikan pertandingan akhir AQ yang diadakan di Auditorium MBSA, Selangor. Disebabkan ruang yang terhad, penganjur hanya mampu memenuhi permintaan 1,200 hadirin selain menambah 200 lagi kerusi di luar dewan bagi mereka menyaksikan siaran langsung melalui skrin televisyen. Tak diduga. AQ berjaya memikat kira-kira 800,000 penonton untuk menyaksikan program yang disiarkan pada hari Khamis setiap minggu. Dianggarkan kira-kira mencecah sejuta penonton rating program AQ. Aku tak berkesempatan ke lokasi siaran. Hanya menonton melalui kaca TV di rumah. Puas. Tapi terlepas satu peserta untuk dengar bacaannya.

Enam finalis yang memperdengarkan bacaannya adalah Mohd Shukri Ali (24), Anuar Hasin (22), Azraie Abduk Hak (25), Amirahman Abas (24), Abdullah Fahmi (18) bersama peserta wanita tunggal, Sharifah Khasif Fadzillah (24) mempersembahkan bacaan mereka di peringkat akhir disiarkan secara langsung melalui TV9 dari Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam. Abdullah Fahmi peserta termuda. Sebelum membuat bacaan peserta dikehendaki mencabut undi untuk dapat soalan nombor berapa. Maknanya semua peserta perlu menguasai semuanya.

Semua peserta disoal dan dikehendaki membaca ayat yang dipilihnya melalui cabutan. Peserta pertama aku terlepas. Peserta kedua membaca surah Asy-Syu'ara (bermula ayat 175). Peserta kedua membaca surah Yusof (bermula ayat 104). Peserta ketiga surah An Na'am (bermula ayat 155). Peserta kelima surah Al-Qasas (bermula ayat 60) dan peserta akhir iaitu Abdullah Fahmi membaca surah Yusof (bermula ayat 53).


Program AQ telah berjaya membuktikan masyarakat negara ini, terutama golongan muda memang berminat mempelajari serta mendalami ilmu membaca al-Quran dengan betul dan berlagu. Percubaan TV9 memperkenalkan program realiti televisyen berbentuk keagamaan berjaya memenuhi matlamat mendekatkan golongan remaja kepada al-Quran dalam usaha melahirkan lebih ramai qari dan qariah yang mampu membaca al-Quran dengan baik. Syabas dan tahniah.

Program AQ sebanyak 14 episod bermula 27 April 2006, menampilkan paparan menarik bermula dengan sesi pencarian peserta di seluruh negara yang memperlihatkan 87 peserta disenarai pendek sehingga peringkat penyingkiran untuk mencari juara. Proses pemilihan dijalankan dengan penuh teliti merangkumi aspek pembacaan dan perwatakan qari atau qariah itu bagi memastikan pemilihan juara AQ iaitu individu yang mempunyai kredibiliti serta berakhlak mulia. Pelajar-pelajar yang terpilih menjalani pengajian mereka di Institut Latihan Islam Malaysia, Bangi, Selangor di bawah bimbingan tenaga pengajar yang mahir dalam bidang bacaan al-Quran. Penghakiman program AQ tertumpu kepada tiga aspek iaitu tajwid (40 peratus), qiraat dan fasahah (30 peratus) serta suara dan lagu (30 peratus).

Untuk musim kedua AQ dan akan datang, diharapakan satu usahasama perlu dijalankan dengan JAKIM (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) dan juga jabatan agama peringkat negeri bagi mencungkil lebih ramai bakat baru. Biar lebih menyeluruh ke serata kawasan. Teruskan usaha murni ini. Adakah AQ pesaing AF? Adakah AQ legih popular dari AF? Program ini dikatakan diadaptasikan daripada konsep AF yang kini dah masuk musim ke empat.

Sebelum majlis penyampaian hadiah kepada para pemenang, para penonton dihiburkan dengan dua buah lagu berjudul Kalamullah dan Iktiraf yang disampaikan oleh Munif daripada kumpulan Hijjaz, Izzat (Mirwana) serta Salleh dan Faiz (Brothers). Kemampuan peserta AQ diadili juri, Radzi Kamarul Hailan selaku juri taranum dan lagu, Nazri Abdullah (qiraat) dan Zamri Mohd Zainuldin (tajwid). Penghakiman tertumpu kepada tiga aspek iaitu tajwid (40 peratus), qiraat dan fasahah (30 peratus) serta suara dan lagu (30 peratus).

Akhirnya, peserta dari negeri Kelantan iaitu Abdullah Fahmi menerima hadiah wang tunai RM30,000, pakej umrah, rehal, dan sijil AQ. Tempat kedua, dimenangi Amirahman Abas dan ketiga, Azraei Abdul Hak. Naib juara menerima hadiah wang tunai RM20,000 dan tempat ketiga, RM10,000 selain masing-masing menerima pakej umrah, rehal dan sijil AQ. Hadiah disampaikan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Abdullah Md Zin. Turut hadir, Pengerusi Media Prima Berhad, Datuk Abdul Mutalib Abdul Razak; Ketua Eksekutif Rangkaian Televisyen Media Prima, Datuk Farid Ridzuan; Pengarah Urusan Kumpulan & Ketua Eksekutif, Media Prima, Abdul Rahman Ahmad dan Ketua Pegawai Operasi TV9, Bukhari Che Muda

10 comments:

Anonymous said...

eOfoN2 The best blog you have!

Anonymous said...

4YiijV Nice Article.

Anonymous said...

Nice Article.

Anonymous said...

Please write anything else!

Anonymous said...

Thanks to author.

Anonymous said...

Good job!

Anonymous said...

Wonderful blog.

Anonymous said...

Good job!

Anonymous said...

Wonderful blog.

Anonymous said...

Nice Article.