13.8.06

Angkat Tangan

"Mak dan bapak kau ni penat cari duit siang malam. Sanggup kau buat macam ni. Mencemarkan nama keuarga. Menconteng arang di muka. Ni balasan kau. Kau nak jadi anak derhaka erk. Siapa yang jar kau ni hah! Kau belajar dari mana. Kurang ajar punya budak!"

Pang!

Akhirnya tangan besar kasar itu singgah di pipi si anak. Pertama kalinya. Terpusing juga kepala dibuatnya. Sambil tangan kanannya mengusap di pipinya. Diam.

"Bila kau nak berubah hah. Sekarang dah tiba masanya untuk kau berubah. Balik lewat malam. Hah, kau mabuk lagi?"

"Mana ada mabuk. Cuba bapak tengok saya jalan. Hah, tengok! Kan lurus ni."

"Lurus kepala hotak kau berjambul"

Pang!

Sekali lagi tangan pantas itu hinggap ke muka yang penuh jerawat si anak. Tinggi suaranya. Bergegar otak. Kali ni rasa pening. Ada nampak bintang. Pandangannya yang sediakala kabur makin menjadi kabur. Samar dan kelam.

"Oooh. Baru sekarang bapak nak cakap. Baru sekarang bapak nak tegur. Dulu... Bapak bagi segala kemewahan ini. Bapak duduk diam aje buat bodoh. Bapak pernah ajak saya sembahyang. Tika dan waktunya saya pulang lewat malam, bapak buat dek aje. Bapak sibuk dengan urusan bisnes bapak. Bisnes konon. Bapak buat-buat tak nampak. Bapak, come on bapak. Huh, nasi sudah menjadi bubur bapak. Sudah terlambat. Ini bukan Sazali bapak. Ini bukan Ghazali. Ini Razali bin Hj. Razak bin Hj. Derus. Anak bapak. Anak bisnesman. Hua hua huah."

Si bapak tertunduk seketika. Perlahan terus menuju ke daun tingkap memerhatikan bintang. Kalau-kalau bintang itu ada yang jatuh. Boleh disumbatnya ke mulut si anak yang tak mengenang budi itu. Tangan digenggam dalam kocek baju Melayu putih yang dikenakannya malam itu. Ikut suka hati dia aje nak cakap apa. Terluka hati si bapak. Maklumlah orang tua. Sensitif dan rapuh.

"Bapak, dah bertahun-tahun Zali begini! Tapi bapak tak kisah pun. So, Zali ingat itu betul lah. Selama ini takde siapa yang tegur. Siapa yang bersalah dalam soalan ini bapak? Siapa? Untuk pengetahuan bapak, Zali sudahpun beristeri"

"Zali! Sampai hati kau.."

"Zali nak merambus dari rumah ini. Selamat tinggal bapak. Chow"

Si anak mengangkat tangan. Selapas itu. Sambil memberi tabik hormat.

"Zali! Aduh."

Bapak jatuh pengsan. Rebah di lantai. Lantai kemasan jubin buatan Malaysia.

"Bapak!"

Bergegas Zali mendapatkan orang tua itu. Jatuh pengsan tak semena-mena. Bapaknya diriba dipangkuannya. Nafas dan nadinya tidak bergerak lagi. Sudah ke alam lain.

"Angkat tangan! Jangan Bergerak. Kami polis."
___

Lawatan tapak:
Angkat tangan yang satu lagi
Angkat tangan yang dua lagi