30.8.06

Iklan Merdeka

Babak 1
Zaman pasca merdeka.

Monokrom.

Si gadis mengenakan baju kurung. Berjalan sopan sambil tunduk tersipu malu. Menutup kepala. Bergegas berlari-lari anak apabila dingorat sekumpulan jejaka dewasa. Langkah kecil. Habis. Jejaka tidak teringin mahu mengejar. Sibuk melawan penjajah. Cuma mengusik dengan serangkap pantun.

Hisap rokok tembakau Cina
Keluar asap berbunga-bunga
Wahai Cik Adik siapa namanya
Kami semua ingin bertanya.

Si gadis langsung tidak takut. Senyum mengukir. Dari raut wajah pelakon dan latar belakang suasana nampak cemas. Si gadis bebas dari cengkaman jejaka tapi takut dengan cengkaman penjajah.

Babak 2
Zaman merdeka.

Penuh warna.

Di gerai makan. Terpampang di hadapan gerai. Lukisan jalur gemilang. Anak gadis di babak 1. Berbaju ranggi berskirt kontot. Ada jaket tapi galas di tangan. Tinggal singlet ketat putih. Depan terbonjol. Nampak jalur. Di anunya ada tatu comel. Bebas bergaul. Mata semua jejaka melirik dan mengerling ke arahnya. Dahsyat. Kedengaran suara berbisik "Anak sapa la ni?".

Perjalanan pulang berlenggang-lenggok si gadis. Kamera mengikuti belakang. Juga diekori jejaka gersang zaman merdeka. Kesudahannya, digeromol di balik lorong belakang yang gelap. Gadis menjerit tiada siapa ambil peduli. Ada yang lalu tapi OKU. Kamera mengambil sepintas lalu bangunan-bangunan yang mengibarkan jalur gemilang berkibar nan megah. Diselang-selikan dengan rintihan gadis tadi yang tak tertahan. Jejaka keluar dari celah bangunan. Berjalan selamba sambil bersiul. Si gadis sudah dikorbankan. Jejaka bebas.

Suara latar keluar menyuarakan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan
(Meminjam suara Mahathir Lokman dalam pelbagai bahasa) beserta tulisan font kecil melayang.

Diringi suara berdengung bergema tinggi. Seoalah-olah dalam gua. Sudah dah dah dah... Merdeka deka deka deka... Jiwa jiwa jiwa jiwa... dan minda minda minda... kita kita kita.... Huargh huargh huargh..... Gelak besar.
(Meminjam suara pengacara rancangan Risiko TV2)

Keranamu Malaysia. Jangan biarkan anak anda diperkosa. Merdekakan diri dari dosa dan nista. (Meminjam suara Farid Ismed pembaca berita Dunia Jam 10 TV1)

Ibarat negara sudah merdeka tapi diri di takuk lama. Apa guna kibar bendera, baik pulang ke zaman penjajah. Karam Singh Wallia melaporkan
(Meminjam suara Karam Singh Wallia pemberita TV3)

No comments: