14.8.06

Balas

"Anak tu kan rezeki kurniaan Tuhan. Syukurlah kalau dapat anak."

"Apa yang Tuhan bagi kita terima sajalah. Lelaki ke perempuan ke. Asalkan sihat. Semua itu ketentuan dariNya."

"Kita tak boleh tolak. Tak bersyukur namanya. Penduduk Malaysia kena tambah."

"Bila jumpa orang atau sahabat lama. Dia tak tanya lain. Tanya, berapa ramai dah anak? Dia tak tanya, berapa harta ada? Ada banyak duit? Dia akan tanya bilangan anak. Percayalah. Anak itu ada bahagian dan rezekinya."

"Lagipun tanah subur sekarang ni. Petani moden sedang senyum gembira."

Baru-baru ini kau mengadu badan sakit-sakit. Rasa macam lemah-lemah. Dulu-dulu, dua bulan masa lepas kita dah kahwin ada juga begitu. Aku kata itu pembawaan budak.

Kali ini, kau pelik. Kau minta macam-macam yang tak pernah kau minta. Kekadang aku nak marah pun ada. Sabar. Sabar. Aku kata barangkali itu pembawaan budak. Emm. Aku rasa aku dah penuhi semua hajat kau yang pelik tu.

Maka tiap malam aku jadi tukang urut. Nasib baik aku ada belajar sikit-sikit. Teknik-teknik mengurut. Macam mana nak jadi tukang urut disegani. Urutannya perlahan tapi menusuk. Membuang angin. Mujarab juga. Aku tak pernah mengeluh kan? Tapi tak adilkan kalau aku saja jadi tukang urut. Apa kata, kau pula yang mengurut badan ni.

Tak apa. Aku tak menyesal. Tak pernah. Sebaliknya kau kena berbangga dapat laki tukang urut amatur disegani. Aku pernah dengar, apa yang diberi pasti dapat kembali dengan setimpal.

Balik ke rumah Embah. Ada kerusi urut. Cap Osim.

"Duduklah. Hidupkan suis. Anda akan diurut sepuas-puasnya sebagai balasan urutan semalam. Terima kasih."

Kita ikuti apa kata pemandu yang menggunakan PRIMAX3

"Pssst.. Lu punya Menteli mau buat jambatan bengkok ka?"
"Iyalah.. Untuk lu juga ma."
"Kasi jual lu punya pasirlah, baru kitaolang setuju."
"Kalau tak mau, jual pasir?"
"Kitaolang tak bagi itu jambatan masuk. Sepaluh saja ma."
"Okey. Wa tak jadi buat itu jambatan bengkok. Wa tak mau jual pasir. Wa mau roboh itu Tambak Johor. Kalau mau masuk, guna Second Link arrr."
"Takpa. Ada loli, ada bas. Ada hali boleh balas?"

Ada segelintir Singa masih menyimpan dendam agaknya. Sedang Rimau banyak kompromi. Singa dan Rimau main politik. Ini maruah negara. Muktamad!

No comments: