2.8.06

Mat Saman

"Kau ader pakai kereta bapak kan sekian sekian haribulan". Bapak

"Kenapa?" Aku

"Ada surat saman sampai. Kena kat Jalan Skudai. Mmmp, kau bawak berapa laju?". Bapak

"Eh, tak lajulah. Cuma 80km/jam. Potong Honda dan Suzuki je.." Aku

"Situ kena slow. 60km/jam" Bapak

"Ye ke... Masa drive, nampak signboard tulis 80km/jam. Bila JKR tukar?" Aku

"Bapak dah kena dah area tuh. Ada pengalaman". Bapak

"Bapak bayarkan dulu boleh. Kan bapak dah ada pengalaman kena dan bayar?" Aku

Bapak diam seketika mengenangkan anaknya tak mahu mengaku kena saman akibat mengguna keretanya yang baru dibeli. Geram agaknya dihati bapak. Anak sapolah ni..? Hehehe. nanti sayar bayarlah Pak.
___
Si anak dah ada kereta sendiri. Tak pinjam lagi kereta bapaknya.

"Assalamualaikum. Tadi bapak call. Ada surat saman. Kena kat Segamat. Ahaks" SMS dari aweks aku

"Kena lagi. Mana ada aku lalu Segamat". Aku dalam hati.

"Nak kena encik Polis ni... Salah kereta ni. Mungkin? Aku kata juga dalam hati.


Cuba lagi mahu berdalih dan mengelakkan diri dari di saman. Seingat aku cuma ada satu saman di Bandaraya Melaka. Tak bayar parking. Kena masuk mahkamah susah pulak nanti. Senang betul saman orang. Boleh dapat dua juta ke?

Lawatan tapak tangan:
Semak dan bayar saman

No comments: