10.8.06

Projek Malaysiaku

Keadaan ekonomi tidak memberangsangkan. Ekonomi dunia pun begitu ekoran daripada tindakan Amerika. Harga minyak naik dan terus naik. Pasaran tak menentu. Pun begitu, Malaysia tetap merencanakan beberapa projek di bawah RMK9. Antaranya:

Projek Segitiga Emas Johor Selatan.
Wilayah Ekonomi Johor Selatan (SJER) membabitkan kawasan seluas 2,217 kilometer persegi dari Tambak Johor hingga Gelang Patah, serta turut meliputi Lapangan Terbang Senai dan Pelabuhan Johor di Pasir Gudang dan Pelabuhan Tanjung Pelepas.Termasuk pembinaan Pusat Pentadbiran Baru Negeri Johor (JSNAC), Kluster Logistik Perindustrian Johor Selatan, Bandar ‘Waterfront’, hab perubatan, ‘Educity’ dan resort destinasi antarabangsa.

Projek Koridor Timur (sebahagian).
Marina dan jeti penumpang di Mersing. Kegunaan ke kepulauan Johor termasuk Tioman. Bernilai RM 70 juta .

Projek jambatan kedua Pulau Pinang.
Jambatan bernilai RM2.7 bilion. Sepanjang 24 kilometer. Projek Monorel akan menghubungkan Georgetown ke Bayan Lepas di selatan dan Tanjung Tokong di utara bernilai 1.2 bilion. Projek kereta api laju berharga RM8 bilion di antara Kuala Lumpur dan Singapura.

Projek dua penjara baru.
Masing-masing di Lahad Datu dan Labuan, Sabah. Tiada maklumat anggaran kos.

Projek peningkatan R&D
Bagi menjalankan penyelidikan dan pembangunan (R&D) oleh sektor bioteknologi. Peruntukan RM2 bilion. Hanya sektor bioteknologi.

Projek Bekalan Air Bersih Luar Bandar (RWS)
Lokasi di Sarawak. Peruntukan RM20 juta bagi membiayainya. Sudah diluluskan.

Projek 32 kilang biodiesel
Dengan jumlah pelaburan RM2.7 bilion. Antara lokasi terpilih di Pasir Gudang. Lain-lain lokasi tiada maklumat.
___

Ketika negara kita yang tercinta sedang rancak membincangkan dan mengagihkan projek-projek di bawah RMK9. Hebat juga projek-projek lain melobi di sana sini. Tak payah masuk tender. Tak perlu hantar kertas cadangan. Sediakan saja tapak. Huh, impaknya besar. Sungguh Besar. Tinjauan di satu akhbar saja. Belum akhbar tempatan yang lain. Antara projek yang dikenalpasti ialah seperti senarai berikut:

Projek khalwat dalam lori tangki. Nilai RM1,300

Projek khalwat awal pagi di pangsapuri. Nilai RM2,300

Projek paksa seks oral. Nilai RM8,800.

Projek kilang VCD haram. Nilai RM48,000.

Projek Jual Beli Diesel. Bernilai RM 125,000.


Banyak lagi projek-projek mega dan uncit yang lain. Sedang berlaku dengan rancak di negara kita yang kita cintai. Tanpa kita sedari. Pelaksananya manusia bertopengkan syaitan. Tapak-tapak projek ini tidak dirancang tapi ia tumbuh. Bagai tumbuh cendawan selepas hujan. Alahai Malaysia. Ramai lagikah orang keluar masuk mahkamah? Ramai lagikah yang beratur dapatkan nombor ekor? Ramai lagikah orang yang hisap dadah? Ramai lagikah peragut jalanan? Ramai lagikah orang bunuh orang?

1 comment:

Anonymous said...

terangsang plak aku tengok projek2 tu.