7.7.08

Kita : apa yang kita pakai (part v)

Satu hari aku jalan-jalan di pasar malam. Ada orang datang menghampiri aku.

"Hoi Din apa khabar kau? Duk mana sekarang? Lama tak nampak?" Makhluk ini menegur dan bertanyakan tiga soalan serentak dalam satu nafas.

Aku merenung tajam tepat ke mukanya. Kemudian. Dia menepuk-nepuk bahu aku. Menggoncang-goncang kedua-dua bahu aku yang tak jatuh.

"Kau Tajuddin kan?" Dia bertanyakan soalan yang keempat.

"Bukan. Taklah..." Aku kata.

"Argh! Tajuddin, Tajuddin... Kau nak menyamar pulak?!" Dia mengeluh memasang ketidakpercayaan jawapan aku lalu bertanyakan soalan yang kelima.

"Ni IC saya." Aku menghulurkan Kad Pengenalan Malaysia aku kepadanya.

"Oooops sorry la ek. Salah orang. Sorry ye?" Dia tersipu-sipu lalu mengakhiri jawapan dengan soalan yang keenam.

Lalu. Kami beredar tanpa sebarang perasaan. Dan tiada sebarang prejudis. Memecah keheningan malam.

____
Kalau kita tak boleh bertindak seperti yang kita harapkan, maka kita harus bertindak seperti yang kita boleh lakukan. Itu saja. Kata-kata yang mungkin kalian boleh pakai. Atau. Kalian pakai kata-kata ini, dari bacaan dan percakapan, kita akan mendapat banyak pengetahuan mengenai orang mahupun benda, tetapi renungan kita sendirilah yang harus membentuk penilaian kita.

2 comments:

Danielle_Corleone said...

nasib baik ada ic. hehe

Anonymous said...

emm tu je carenya nak gtau bukan kite kan... :)