21.7.08

Kebanggaan kita tak semestinya kebanggaan semua

Buat kerja gruping ni biasalah kan. Ada yang curi tulang. Ada yang lepas tangan. Ada juga yang guna nama je letak nama muka surat kedua selepas muka depan (cover). Contohnya kawan saya, Am. Haha! Dalam grup gua ada sorang mamat ni, nama dia Kamaruddin. Kita panggil Kamar je la ye. Untuk mengabui panggilan sebenarnya Din Kula. Gua, selaku ketua kumpulan B, Kamar diberi tugas untuk menyiapkan cover laporan. Mudah kan?

Dua hari dua malam dia buat muka depan. Bertungkus-lumus menghadap komputer. Ya, gua tahu sebab gua memantau.

Sekali. Malam terakhir, dia tunjuk hasilnya. Semua ahli grup macam nak termuntah tengok cover dia.

"Kau buat cover macam taik. Budak darjah empat nak masuk darjah lima pun lebih cantik buat cover. Huuueeekkkk...!!! Hak ptui!!" Mereka semua cakap dalam hati dan bisik-bisik. Sebab mereka tahu kalau cakap depan, ada saja hujah dia nak berdebat. Lagipun takut kena gigit pun ada juga.

Sudahnya, semua angguk kepala tandanya setuju la tu.

"Setuju?" tanya gua selaku ketua kumpulan.

"Setujuuuuuuuu......" jawab semua.

Tapi penolong ketua kumpulan tak setuju. Bantah sekeras-kerasnya. "Kalau macam nilah cover kita. Pasti kita kena gelak.. Dan pasti imej grup kita tercalar!" dia kata.

Lalu, dia usul cover hendaklah ditukar reka bentuknya kepada yang lain. Seluruhnya. Ya, seluruhnya! Dia guna perkataan tercalar tu gua tak tahan.

Maka, gua mengarahkan dalam diam supaya Misai membuat cover yang lebih sedikit cantik dari cover Kamar. Sebab Misai lebih pandai sedikit menghargai seni kecantikan berbanding Kamar. Dan Misai lebih pandai menghargai masa. Cuma kadang-kadang je dia bangun lewat. Tak sampai 3 jam cover dah siap. Bravo! Pssst.. Kamar tak tahu. Jangan bilang dia tau. Hahaha!

Setelah kerja siap. Kami pun hantar laporan kami dengan cover yang baru dan cantik. Guna cover yang Misai buat.

Kamar pun kata, pergh, cantik cover ni. Mesti dapat A punya la... Dia berkata sambil duduk dan menalakan cover yang dibuatnya ke sinar lampu kalimantang di bilik itu.

"Hak ptui!!" Mereka semua cakap dalam hati dan bisik-bisik.
Sampai sekarang Kamar dok bangga dengan covernya sendiri. Hahaha! (Gua rasalah...)
Barangkali dia dah jaja cover itu sampai ke U.K. Sebab dia dok ulang-alik ke Ulu Kelang buat lawatan tapak.

Pssst.. Kamar tak tahu. Jangan bilang dia tau. Hahaha! Untuk kita-kita aja.

____
Kalau kau rakyat Malaysia, patutkah kau bangga dengan produk tempatan?
Baca sini untuk dapat ide

11 comments:

cikgooden said...

memang best....

kamar hati said...

hihihiih...caya la.... :)

azizscorpio said...

Itu namanya belajar utk bekerja.

azizscorpio said...

Itu namanya belajar utk bekerja.

azizscorpio said...

Itu namanya belajar utk bekerja.

azizscorpio said...

Berapa banyak ketuk da... sorry!

Anonymous said...

snang gile keje.
bwat front page je.

hampeh.

tasekM said...

kamar... ko nak tau tak..... diorg kan.... he he...

CRAZY BEAUTIFUL88 said...

fuyooo, senang giler kerja. cayalah

ladylikeme said...

bagi tahu YM kamar..biar i bagi tahu die...:))))

Danielle_Corleone said...

haha. kadang2 saya bangga. kadang2 tak.