11.7.08

Kita : apa yang kita main (part viii)

Tak sangka pulak hari itu, budak kampung dapat kumpul lebih dari dua puluh orang.
Gamaknya mereka rancang nak main baling selipar.

Lat ta li lat laili tamplong!

Kau sini. Team aku.
Kau team dia.
Kau team aku.
Kau team dia.
Hah cukup. Ngam!

Aku? Tanya Eymi.
Kau pengadil. Haha!


Obejus!
Hah!
Gua menang.
Gua jalan dulu hah.

Geng. Ready...

Bagi selipar. Bagi selipar...

Zaaas!
Satu kali.

Zaaas!
Dua kali.

Pedepek! Huhu... Kena!

Baling......!

Yol jaga sana...
Yim jaga situ.
Yom sambut!

Larrrrrriiiiiiiiii.....!!!!

Meh sini. Meh sini..

Hah! Kena.

Mati arr!

Phiyuuuuunggggggg.......!

Oit. oit, mana aci main baling kepala. Baling bawah je la. Dari paras pinggang ke bawah.

Okey. Okey...

Maka riuh-rendahlah kampung itu dengan suara budak-budak kampung.
Tak sangka pulak hari itu, budak kampung dapat kumpul lebih dari dua puluh orang.

Phiyuuuuunggggggg.......!

Kelenting..! Traaannng! Pang!

"Hallamak! Gulp!



"Hoi, sape pecahkan cermin arrrr! Main tempat laiiiiiiinnn...! Habis cermin tingkap hakuuuu...."

Larrrrrriiiiiiiiii.....!!!!

Tak sangka pulak hari itu, budak kampung dapat kumpul lebih dari dua puluh orang. Mereka bertempiaran lari lintang pukang. Tukar port main. Haha!

Esoknya mereka main lain pulak. Gasing ka, gundu getah ka, zero point ka, guli totok ka, guli lubang ka, sembunyi ibu ka, bola cop ka, baling tin ka, konda-kondi ka, laga spider ka, layang-layang ka, galah panjang ka, cakar ayam ka, polis sentri ka, kahwin-kahwin ka, masak-masak ka, pondok-pondok ka, batu seremban ka, tepuk gambar ka, tepuk batang aiskrim ka, tembak-tembak ka, chup tiang ka, captay ka, sepak yim ka, acah sepak kaki ka, milomi lomi ka, main jentik ka, congkak ka, enjit-enjit semut ka, main lima tutup botol ka, nenek-nenek ka, bola sepak kertas ka, rondes ka, teng-teng ka, lawan pemadam ka, lawan pen ka, main silang # ka, main kepung-kepung kat buku kotak-kotak ka.

Apa ada hal?

___
Bukan soalan kat kubur.
Apakah yang kau main masa budak hingusan?

10 comments:

Anonymous said...

separuh saja list mainan tu aku tahu. kena buat guide book nih, rekodkan semua.

Anonymous said...

Uihhh!
Almost complete ko pnye list tu Tok.

Tambah 1 lagi, mandi paya. ha ha.

Aku smpat gak la mrase sume yg ko list tu.

Kenangan beb, kenangan.

garb_ina said...

ah tok,
Wahhhh.......permainan aku gaks masa dolo-dolo. Beh tuh! Aku suka zaman tuh. Shiiooookkkkkkk......nak-nak part baling selipar. Memang beh tahap gaban. Ahakzzz...

OP Zaharin said...

adala benda yang aku main. mana boleh kasi tau. rahsia. hehe

Anonymous said...

banyak lagi mainan..

perang selut liat,senapang rojoh,sei tiang pat,...paling besh maing *tut*...(tak gamak nak sebut)

artsoul said...

lebih kurang mcm tu gak,tp kite guna bola..kena saaakittt gileee..

salam perkenalan..

Danielle_Corleone said...

haha. rasanya kebanyakan yang ada tu gua pernah main. :P

jagoan said...

ril,
boleh diusahakan

chak,
ya, kenangan. Juga mandi paya kenangan.

ina,
gaban pun main baling selipar.

op,
aku syak ko main dam ular kan?

den,
besh ke main tut

soul,
salam.

leone,
baguih la tu kalau pernah main.

kamar hati said...

wahhhh...mengamit memori tul...huhuuh...best tu zaman kanak2 tu dl...takde masalah...asyik nak main je...hihihi...sempat merasa la main macam2...tp, budak skrg sure tak semua dapat main kan....huhuhu

satu g nak tambah...main roundes...

Dare To Dream said...

kami pun mule main permainan ni di asrama.
sambil bermain, bole kuar peluh, mantapkan otot kaki, bole gelak-gelak, paling syok, bole buat latihan vokal.