24.7.08

DIN DAN DNA

Di luar sana hujan tak reda-reda lagi. Barangkali lebat hingga menjelang malam. Hujan-hujan begini masih ada yang mencicip aiskrim kon.

Selaku Timbalan Ketua Studio pada sesi kali ini. Aku datang berjumpa Kamaruddin untuk dapatkan penjelasan tentang maklumat sekunder. Maka, aku buat keputusan untuk berjumpanya di Studio saja. Walaupun aku dan dia duduk serumah. Aku lebih suka berjumpanya di studio. Aku rasa lebih selamat dan selesa. Entah mengapa bicara pasal dia meremang bulu roma tengkuk. Lagipun aku dan dia ada perbezaan. Maklumlah aku tidur di bilik luar, sedangkan dia tidur di bilik utama. Nampak kan, ada perbezaan kelas di situ.

Jadi, aku terus tanya pada dia.

"Din din.. Kau ada dapat maklumat tentang infrastruktur dan utiliti kan? Boleh tak maklumat tu kau bagi untuk digunapakai dan dikongsi oleh kawan-kawan yang kita suka satu studio."
Yang kita suka tu aku tambah. Entah iye entah tidak.

"Arrghh! Mana boleh! Aku susah-payah dapatkan. Senang-senang kau nak mintak!"

Suasana diam.

"Kalau kau nak maklumat, kita tukar maklumat. Apa yang kau ada. Baru aku bagi." sambung dia lagi.

"Memang selama ni sesiapa yang ada maklumat diorang kongsi dan bagi... Sebab buat apa nak kutip maklumat banyak-banyak kali. Kan buat projek yang sama." Aku kata.

"Tak boleh! Maklumat ni nak dapat susah wo! Puas aku pujuk pengarah, jumpa orang tu. Orang ni. bla bla bla..." dia membalas.

Aku mengusap dada. Menyabarkan diri sendiri agar reda.

Di luar sana hujan tak reda-reda lagi. Barangkali lebat hingga menjelang malam. Hujan-hujan begini masih ada yang mencicip aiskrim kon.

Sumpah! Aku tak heret dia ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen. Atau meminta dia buat ujian DNA. Cuma apa yang aku buat, mendoakan dia agar hatinya lembut selembut rambutnya yang ikal berombak laksana rambut hakim. Jelas kan? Aku tidak berniat jahat.

9 comments:

Brader Black said...

wo!
betol la bang. Ko tak berniat jahat.
Ko dipaksa je, kan?

cikgooden said...

ah tok! nice story....
(...sedang mengikuti penceritaan hingga ke akhir nanti...)

ahakssssss.....

ladylikeme said...

huh..?

ahtok..ko memang xberniat jahat..ntah-ntah si Din tue yang berniat jahat....

kamar hati said...

hahah...sapa yang berniat jahat sebenaqnya ni???? awak ke Din???? haaaaa (sambil angkat jari telunjuk....goyang2 jari telunjuk....)

haaaaaa....

tasekM said...

apa kata ko cari je maklumat tu dr sumber lain... mcm tak best je dia tu... :)

jagoan said...

Chak,
Aku tak punya wang kecil la...

Den,
Ye ke. Terkesima gua.

Keme,
Kita tunggu keputusan DNA. Dia calit ke tidak.

Ti,
Awat guna jari telunjuk. Gunalah jari hantu. Baru thrill.

Rah,
Tak baik tau serkap jarang. Hehe..

Danielle_Corleone said...

blagak btul din tu ek!

Yana Ismail said...

Alahai..huhu

Yana Ismail said...

Alahai..huhu