16.7.08

Kita : apa yang kita pakai (part vii)

Satu hari yang cukup sunyi bagi gua. Kalau sunyi sepi membungkam diri memang pantang bagi gua. Macam hidup ni seolah-olah kosong. Sebab cuti semester dah bermula. Maka, gua cari ide untuk bertandang ke rumah sewa member gua. Bikin tak sunyi. Al-maklum pulak ada member gua yang tak dapat pulang bercuti di kampung. Kesian mereka.

Kebetulan, bapak gua baru angkat Honda EX5 beb. Meter tak sampai seratus Km lagi beb. Hitam berkilat. Cantik menawan. Gua pun rembat senyap-senyap. Lalu, gua tanpa sebarang niat, nak menunjuk motor baru tu pada member gua. Gua pergilah ke rumah dia. Nama dia Rozam. Rozamusliadi Roslan. Zam, ikut gua pi Skudai. Ada apa? Ikut je la.. Motor baru ni... Gua nak test..

Gua pun pergi Skudai dengan niat untuk lepak-lepak dengan member yang tak dapat pulang bercuti ke kampung. Kesian mereka. Pasti mereka kesunyian. Gua cubalah nak isi kesunyian dan kesepian tu. Gua takde niat langsung nak menunjuk motor baru bapak gua tu. Gua cuma nak tanyang je, tu motor bapak gua.

Lepak punya lepak. Lama-lama gua pun rasa naik bosan. Terasa angin naik kepala. Lebih kurang sama kalau gua lepak kat rumah. Lebih baik gua lepak rumah. Gua pun cakap ngan member gua. Nama dia Talip. Oi Talip! Apa program harini? Takde pe. Dok umah je la. Awat? Dia tanya gua. Apa kata, kita gi Melaka balik hari. Perkataan itu yang terpacul dari mulut gua. Yang gua sendiri sedari. Ikut sesedap rasa. Itulah sebab mulut percakapan kita berbau. Naik apa? Naik motor la beb. Gua balas.

Ni motor Suzuki RG Sport Poji pun ada. Dia tinggal sini. Orangnya balik kampung. Kata Wak. Merangkap member gua juga. Mohd. Aznee Wagiman nama sebenar dia. Kalau cuti, dia jarang balik kampung. Sibuk bergelandangan. Sudahnya dia kantoi banyak subjek. Tak dapat bawak balik segulung. Dua gulung tikar dia bawak.

Ok jom.

Dengan berbekalkan motor dua biji. Kitorang terus bertolak ke Melaka. Dengan tanpa niat langsung! Kitorang pergi Melaka ikut Lebuhraya Utara-Selatan. Dipendekkan cerita, banyak cabaran jugak masa naik motor berkonvoi tanpa tujuan tu. Panas, hujan, angin, asap, habuk, punggung kematu, cucuk bontot lori. Haha... Kejap gua potong member gua. Kejap gua potong member gua. Begitulah bersilih ganti. Membelah angin belakang lori mencium bau asap.

Sudahnya, kitorang singgah rumah member yang satu lagi. Dia pulang ke kampung halamnnya kat Merlimau. Nama panggilan dia Lan. Makcik, kitorang nak tumpang tidur sini... Apa ada hal.. Mak dia kata. Sungguh baik mak dia. Dalam hati siapa yang tahu kan??

Esok pagi, selesai salam peluk dengan keluarga yang kitorang tumpang tidur free of charge, kitorang bertolak ke Bandaraya Melaka. Sambung aktiviti kutu rayau. Beli kamera pakai-buang. Kami tangkap gambar yang boleh pose-pose menarik. Klik sana! Klik sini! Wah! happening betul. Dan hidup kami barulah terasa tak kosong dan sepi. Dah selesai. Kitorang pun berambus balik. Barulah hidup ini tak terasa sunyi.

Mana taknya. Balik rumah gua kena bebel maut pulak dengan bapak gua.

Kau ke mana hah?! Umah kawan. Gua jawab.
Hisshh. Kang... Pang! Bapak gua cuba angkat tangan nak pelempang gua. Tapi tak jadi tas dasar simpati. Dia dapat capai telinga gua. Di piat telinga gua je. Adeh.., dehh!
Ni ni, meter dah banyak ni. Tentu kau pergi jauh.
Mannna adaaa.. Gua cuba bohong sunat. Haha!
Kau pergi Melaka kan? Cakap kau memang tak boleh pakai..! Tak boleh pakai cakap kau!!! (Dialog ni gua tambah.)
Aik, mana plak orang tua ni tahu... Kantoi gua.

Barulah hidup ini tak terasa sunyi kan? Member gua pulak kena sound dengan Poji sebab cover ekzos motor dia tercabut. Itu satu hal. Satu hal lagi, Poji suruh jaga motor bukan suruh tunggang motor pergi Melaka. Sound direct empat hari empat malam berkumandang. Barulah hidup member gua tak terasa sunyi.

Kalau sepi, tontonlah filem SEPI. (link sengaja tidak disediakan)

10 comments:

Anonymous said...

Hoh,
ni lah entri yg gwa bacha smalam. Dah ade blik, dgn tambahan promotion SEPI tu.

Tp mmg btol la, idea yg kuar spontan tu yg slalu jd. Klu plan mcm ye ye pon, slalunye x jd gak.

kamar hati said...

hihihi...tu la...jalan2 lg...kan dah kena piat telinga tu...

"telinga ni nak kena ni...tak mau dgr kata ni...
adooooooooiiiii..."

hihihiihih....dah ilang ke boring tu????

tasekM said...

mana apak ko tau ko p melaka hah?

:)

ladylikeme said...

terernyer ayah ko..dia bleh tau ko gi melaka hanya dengan tengok meter motor jek......dasyatttt

Hambali ® said...

Woh

Aku penah balik dari kl ke perlis naik moto masa belajaq
Unplanned jugak. Gara2 tiket bas habis. Sekali tu sajala

Kematu habih satu badan. Dari kepala, pinggang, pungkoq, sampai la kaki. Lenguuhnya tuhan saja yang tau.

Tapi best. Priceless Experience.

Masy said...

kot ye pon nk mmbohong.. meter motor xleh bohong tu hehe

blackpurple @ jowopinter said...

Nasib baik sampai Melaka. Kalau sampai Perlis?

Danielle_Corleone said...

pergh! lawa gila motor! :p

jagoan said...

Chak,
So, keluarkan ide spontan.

Ti,
Telinga mendengar menghantar reseptor neuron ke otak diproses untuk bertindak. Hehe..

Rah,
Sixt sense kot

Keme,
Nama pun ayah..

Bali,
Best kan pungkoq kematu.. Aha..

Masy,
Kadang meter air bohong jugak.

BP,
Dari Perlis sampailah ke Sabah... Hehe

Leone,
Cakap ngan bapak gua! Haha...

garb_ina said...

ah tok,
sepi le sepi tuh. jiwa gua sepi laks tp sepi gaks bila tgk moto. Eh, ako tersangap laks ari nih. Erkzzz...