9.7.08

Kita : apa yang kita main (part vi)

Satu petang mak dan bapak ajak kami pergi ke bandar. Mak, bapak, aku dan dua orang adik aku. Kami gembira gilerr masa tu. Tak pernah-pernah mak dan bapak ajak kami jalan-jalan. Entah apa mimpi mereka hari ni ajak pulak.

Di perhentian bas, kami terlonjak-lonjak kegembiraan macam monyet. Terlompat sana. Terlompat sini. Menyeberangi longkang yang lebarnya dua kaki. Dalamnya pula membawa ke tiga kaki. Sambil menyanyi-nyanyi.

"Jangan main situ! Kalau jatuh nanti, kita balik. Takyah gi!"

Tak lama lepas tu.

"Dah. Balik..!"

"Ni semua abang punya pasal. Kan dah.." Adik aku kata.

Dia tak tahu bukan aku senghaja masuk ke longkang tu. Ada Setan tolak. Kan dah janji Setan kacau anak-cucu Adam. Aduhai, kempunan kami nak ke bandar. Celaka punya Setan!
___
Dulu bandar JB kat tengah-tengahnya ada Pasar Awam. Sebelah bangunan KOMTAR. Sekarang sudah naik CITY SQUARE Shopping Mall. Budak kutu pergi mana entah.

11 comments:

garb_ina said...

ah tok,
aku konpius le. kat JB ada KOMTAR ke? Erkzzz....aku nih buta geograpi. Xplain sket. Ahakzzz...

Danielle_Corleone said...

lor. kesian hajat tak sampai.

kamar hati said...

ciannyer...kempunan nak berjalan ye... :)

jagoan said...

Ina,
Hape. ingat Penang je ada KOMTAR.

Leone,
Sampai. Lepas salin pakaian pergi semula.

Ti,
Belum kempunan lagi.

tasekM said...

kalau dgn mak aku.... pedih telinga kena leter.. he he...

jagoan said...

Rah,
Kita lain mak kan? Dan kita bukan ibu susuan kan? Heh

Masy said...

eh JB ade komtar? *garuk paler* A Famosa ade tak? :p

jagoan said...

masy,
rupanya ramai dok tahu JB ada KOMTAR. Alahai,,

AL-BIMA SAKTI said...

setan kan ado kek mono-mano. kalu kita berduo, ia selit jadi tigo. kalu kito gombiro hinggo lupo dunio, ia mesti tumpang sekaki sampai jadi gilo. iutlah korojo setan. apa-apa pun, nak buek apo-apo, kono mulokan dgn bismillah... insya-Allah selamat...

Unknown said...

kekeke. lompatan x brapa cun lagi masa tu..

jagoan said...

ayu,
respon seyum tu namanya

sakti,
Betuitu. Nak buat apa-apa kena mula dengan Bismillah disudahi dengan Alhamdulillah

bu,
lompatan tersandung.