18.7.08

Hati kita lebih penting dari hati orang lain.

Satu petang, masa gua dok hostel. Gua memang suka jerang air bila kat hostel ni. Ada feel lain sikit kalau minum petang kat hostel.

Gua selalu jerang air guna heater yang gua bawak dari rumah. Walhal memang jelas peraturan hostel dilarang guna heater.

Habis..?!, Camne gua nak guna cerek hostel. Bayang cerek pun gua tak nampak. Maka, gua gunalah heater. Isi air dalam jug. Letak kat ruang dapur. Pasang heater. Switch on. Dah.

Gua pun dengan macho masuk bilik semula. Masukkan nescafee 3 in 1 dalam mug, tunggu air mendidih sampai seratus darjah celcius. Sementelahan gua tunggu air, gua pun bersandar kat pintu koridor sambil tengok telatah budak-budak hostel blok satu lagi. Terlompat-lompat macam kera kena belacan.

"Hoi tok! Buat apa?" ada member tegur gua.

"Lu tak nampak ke gua buat apa? Gua tengah basuh kain ni..." Balas gua pada member gua yang dah tau bertanya pula.

"Hahaha.. Jom ar main bola." Member gua provok.

Dalam kami bersembang. Tiba-tiba dia menjerit.

"Api! Api! Api! Terbakar... Terbakar!!"

Dia terlompat-lompat sambil menunjuk ke arah gua.


Lantas. Apa lagi...
Lantas, gua menoleh ke belakang. Mak aiiih. Api dah merebak beb.
Dengan sepantas kilat, gua berlari pecut. Lalu, gua sambar baldi. Gua isi air dalam baldi. Gua jirus ala-ala Bomba memadamkan kebakaran.

Dapur hostel berasap.

Jug plastik gua cair...


Kabinet kayu dapur hostel musnah dimakan api.
Hati gua luluh seluluhnya...

Dada gua berdegup kencang.
Dup dap! dup dap! dup dab!
Ini baru api dunia. Belum api neraka! Dalam hati gua.

Mamposlah felo marah gua punya ni..
Syyy.. Tutup kes. Rileks.. Jangan cakap dengan felo tau. Gua berbisik halus untuk memujuk hati gua sendiri.

Hati kita lebih penting dari hati orang lain. Percayalah..!
Buat apa kita jaga hati orang tapi hati sendiri sakit bagai ditikam. Fikirkanlah...!

14 comments:

Anonymous said...

wo wo!
Rugi je heater tu.

X psl2 kene pow kwn2 pnye.

ladylikeme said...

o.o.oo.o.o.o.oo

jadi punca kebakaran..tue la budak kecik mana bleh main api.......

garb_ina said...

ah tok,
eh kesah ko sama ngan kesah ako gaks maaaa. Tapi ako x le smp tahap terbako asrama cuma jug plastik ako jer cair. Ahakzzz...

kamar hati said...

wahhhh...api, api...terbakar, terbakar....

terbakar hati sebenarnya...api tgh membara kat hati ni...hihihi...

ini rupanya punca kebakaran ye...hishhh, dasyat tul...ganas tu...

len kali jangan main ngan api...kan dah terbakar...

AL-BIMA SAKTI said...

jaga hati sendiri no satu.
jaga hati org lain no dua.
tapi bila kau dah pasang heater,
kau kena jaga heater tu spatutnye...hehehe...

S.YanaZ said...

Dulu
heater aku pernah kena rampas...ntah atas apa alasan.
So aku buat megi pakai air paip, toilet!
Masih rasa megi kari...

Unknown said...

cari periuk besi baru tak cair..
haha..

tasekM said...

heater dlm jug plastik.... mencari maut ni tok.. :)

A t i Q a h said...

Lain kali pakai iron je.

Danielle_Corleone said...

btul2 kalo kita tak jaga ati kita, sapa lagi.

jagoan said...

chak,
tak berapa rugila...

keme,
bunga api boleh kan?

ina,
sama ke, sib baik jenama tak sama.

ti,
call je 999

sakti,
heater tu jaga aku. Haha!

yanaz,
kau patut mengadu pada SUHAKAM

bu,
periuk besi karat ma!

rah,
maut jgn dicari... :D

atiqah,
idea bagus tu. mcm ide nenek saya.

leone,
yup!

Dare To Dream said...

I like this line:
Buat apa kita jaga hati org tapi hati sendiri bagai ditikam.
Dah fikir.
Dah timbang.
Betul sebetul-betulnya.
Kadang2 kite x sedar dalam duk jage hati orang, hati kite yang sakit.
So, usul disokong.

emeynoraship said...

same as tassy..

susah beb susah. Tak complicated sgt pun tp bermasalah. Mcm api yg kecil lama2 jadi besaq..

jagoan said...

Ssy,
Seperti bercakap melalui pengalaman barangkali

Ship,
Komplikated kan...?