5.2.07

Harapan

Hari ini banyak perkara aku nak buat. Sebenarnya dua saja perkara besar. Kira banyaklah tu sebab lebih dari satu.

Satu. Tukar buku yang dibeli kerana hilang beberapa muka surat. Teks tak kelihatan. Tak guna betul! Menyusahkan aku saja. Kalau sehelai saja okey, tapi ini berhelai-helai. Mana boleh. Rugilah aku. Bak kata Cina 'Lugila...' Harapnya aku boleh tukar.

Dua. Pergi jumpa orang-orang kampung. Dua hari aku di Kg. Sri Dungun. Nak sesah tok ketua kampung dan tok penghulu. Tak boleh harap! Pemalas! Buatlah kerja! Jangan makan gaji buta! Lakukan sesuatu untuk anak buah di bawah jagaan kau! Apa yang kau buat hah? Ha ha ha...

Takkanlah sepuluh tahun akan datang 'anak buah kau' nak juga hidup seperti sekarang? Mahu jadi nelayan sepanjang zaman? Nak tunggu sampai tujuh keturunan? Adoi, anak cucu nanti mewarisi pekerjaan yang sama seperti sekarang. Kalau gitu, bila nak maju beb? Kalian tak mahu berubah ke? Kalian tak mahu duduk dalam keadaan yang lebih baik ke?

Oh ya, kepada Maharani dan Puteri. Jaga diri baik-baik. Maharaja nak buat lawatan tapak. Nak membantu anak buah tok ketua yang malas bekerja. Sepeninggalan Maharaja makanlah apa yang ada. Kalau rasa rindu, sila telefon talian tetap tuan hamba. Selamat mengharungi hidup dengan tabah. Harapnya, kehidupan berjalan seperti biasa. Selamat jalan. Salam motivasi.

No comments: