11.2.07

Perasa strawberi

Kekadang idea tak datang mahu menulis. Kekadang kita tak punya idea langsung. Kekadang juga, kita rasa boring dengan kerja yang kita buat setiap hari. Asyik-asyik buat benda yang sama je. Sebab itu rutin kita di pejabat. Lama-lama boringlah, ye tak? Kita rasa begitu stress sekali kerana penggunaan kepala otak kita yang tak seimbang antara kanan dan kiri. Untuk pengetahuan anda semualah... Kini, saya mula meminati warna merah jambu. Saya juga suka minum air berperisa strawberi. Di kala lapang, saya gunakan sepenuhnya masa terluang dengan membuat kerja-kerja yang tak biasa saya buat sebelum ini seperti membaca buku ilmiah, mengaji, menyepah dan mengemas rumah, mencuci pinggan sambil membazir air dan sebagainya. Jadi, jadual harian saya begitu padat dengan aktiviti-aktiviti kreatif yang saya rencanakan untuk menghilangkan rasa kebosanan.

"Papa, nak soso stobeyi..." pinta si anak

"Uiks, bila pulak dia tukar ayah dengan penggilan papa. Dan bila pulak dia menyukai susu berperisa strawaberi ni..."

Di suatu pagi, si anak menyelak rawak bukunya yang bertajuk ABC. Sejak dua-menjak ni rajin pula dia menelaah bukunya. Lalu dibukanya pada huruf C. Terlihat perkataan CAT dan gambar kucing. Lalu si ayah menunjukkan pada dia dan berkata ku..cing...

"Ucannn arrr.. Nyeow" katanya pelat.

Si ayah dan ibu tersenyum. Lalu si ayah terus melayan dan berkomunikasi dengan si anak.

"Bunyi lembu macam mana?" Ayah tanya lagi

"Boo boo boo..."sambil menggoyangkan kepalanya kiri dan kanan.

"Bunyi kambing?"

"Bek bek bek..."

"Bunyi ayam?"

"Kok kok kok..."

Riuh ruang tamu dibuatnya telatah mereka.

"Bunyi itik?"

"Kuek kuek kuek..."

"Bunyi monyet?"

Dia diam. Pandang mama dan papanya.

"Macamana?" mamanya tanya

"Macamni lah, uh ah ah uh urk.." si ayah membunyikan sambil menunjukkan gelagat.

"Enyet.. Enyet.. Zoo. Ayah nyet..." Dia gelak. Mamanya turut gelak. Si ayah juga gelak. Hahaha.

____
Lawatan sambil membeli :


Lukisan Mencari Kutu
Harga biasa : RM437.50
Harga promosi : RM148.50
maklumat lanjut klik sini

3 comments:

Kemat said...

aku pun semenjak dua nie suka gak ngan kaler pink nie..yelah sejak puteri umno dok ke hulu hilir ngan baju dan selendang kaler merah jambu nie..

sori dude, entah biler dpt jumpa ko utk amik zine Juring tu...nnti aku kasi add, ko pos je lah

~inilah saya~ said...

hu hu hu

seronoknya ada anak sendiri...

Anonymous said...

Kemat,
Dialu-alukan

MdShah,
Anak orang dan anak sendiri ada bezanya :D