27.2.07

Sedar tabiat

Orang yang salah bukanlah orang yang tidak pernah melakukan kebaikan. Orang yang benar pula bukanlah orang yang tidak pernah melakukan kesalahan melainkan orang yang dapat menjadikan kesalahan itu untuk memperbaiki diri. Ringkasnya, 'nobody is perfect!'

Anda jangan hairan, kalau orang melihat anda dan berkata, "Dia tu dulu sama-sama main longkang dengan aku. Masa sekolah bukan main bodoh. Sekarang jadi profesor. Aku memang tak percayalah."

Mungkin ada orang kata begini di belakang anda, "masa mula-mula nak terbitkan buku kata diberi salinan. Sekarang lain pula cerita. Apa kebendanya? Apa kejadahnya!"

Tidak mustahil juga tanpa pengetahuan anda ada orang berkata, "Dia kata tak ada untung jual buku. Tengok-tengok dah jadi orang kaya-raya. Ini mesti ada muslihat di mana-mana. Mesti punyalah."

Jangan hairan, manusia sentiasa akan berkata sesuatu terhadap anda. Biarpun anda tidak pernah kenal atau tahu siapa mereka itu. Biarpun anda sendiri tak pernah bersembang di kedai kopi dengannya. Tidak kira, anda orang kecil atau orang besar, anda orang atasan atau orang bawahan, anda akan tetap jadi perbahasan manusia.

Tradisinya, sesuatu ilmu itu memerlukan tiga tahun untuk dikuasai, maka manusia tradisi akan berpegang kepada tempoh masa berkenaan untuk memberikan pengiktirafan. Manusia selalunya begitu, usah bersedih atau selalu ambil hati. Boleh kecewa dengan tanggapan salah manusia tetapi anda perlu gembira dengan pencapaian anda sendiri.

Tidak akan ada sudahnya kalau memerhati kata-kata manusia. Kadangkala penuh nista dan duka. Ia berselirat dengan seribu satu pertanyaan yang tidak akan ada noktah kepada jawapan yang mereka berikan sendiri.

No comments: