7.2.07

Saya dah bayar

Cerita ni nak kata dongeng tak berapa dongenglah. Ini cerita betul ni. Benar-benar berlaku. Perlu ke aku cerita di sini. Tak perlu kot. Eh, tapi ada juga yang mahukan cerita bercorak begini. Cerita santai katanya. Jarang ada di mana-mana tulisan dalam buku. Baiklah, aku tak mahu menghampakan pembaca sekalian, maka aku siarkan di sini untuk bacaan kalian.
Ceritanya begini, suatu petang dalam perjalanan pulang dari melawat tapak projek (tapak projek yang lagi satu!), badan rasa sungguh keletihan. Mata pula tersangatlah mengantuk. Kalaulah dapat baring di kala itu, pasti tertidur punyalah. Lebih-lebih lagi kalau tidur bermimpikan yang enak-enak. Kau mimpi dihempap objek hidup misalnya. Atau mimpi seperti di alam fantasi ke. Atau mimpi apa saja yang memerlukan kau mandi.
Jadinya, petang itu aku ada terima SMS lebih kurang begini :
"Apa ole-ole untuk kitorang yang dibawa pulang selain buah 'kote'? Ahaks."
SMS dijawab begini :
"Ada. Ada. Ada. Selain buah kote, ada juga membawa sebatang p***r. Harap maklum."
Kedua-dua SMS ini direkod kerana nombor pendaftaran telefon bimbit ini didaftarkan. Sudahnya, keesokan paginya aku menerima satu panggilan misteri tak tahu dari mana. Nombor tak dikenali. Cuak juga. Panik aku. Nak angkat ke tak nak. Angkat sajalah.
"Encik. Encik ada kirim SMS berbaur kelucahan?"
Bukan. Dia tak kata begitu. Sebaliknya di kata, "Encik, bil telefon tertunggak bila nak langsaikan? Dah dua bulan kami tunggu ni..Line encik dah diterminate."
"Saya akan bayar. Saya bayar hari ni juga. Saya sorang saja ke yang berhutang dengan CELCOM?"
"Okey. Okey, kalau encik nak bayar okeylah..."
Esok, dia telefon lagi dan tanya lagi "Dah bayar ke?"
Dan lagi dia telefon. Lagi dan lagi.
Aku jadi geram. Rasa nak carut aja kat dia. Tapi bagus juga dia telefon. Aku boleh dapat free SMS nanti. Hei, dah bayarlah... Kan saya sorang saja yang berhutang dengan CELCOM, sebelum kiamat saya settle lah...
Lawatan sambil bisnes : Lubuk kekayaan

No comments: