15.2.07

Ooo Burung...

Dalam sebuah negara yang diberi nama Malaycindia. Terdapat pelabagai tarikan destinasi pelancongan. Baik yang semulajadi mahupun yang buatan punya. Ada pulau-pulau, pantai, air terjun, hutan tropika, gua, taman-taman tema, pusat hiburan, pesta kebudayaan, homestay dan banyak lagi. Di neagra Malaycindia ini memang ramai pelancong asing dan tempatan yang datang berkunjung. Satu hari, ada seorang pelancong asing, lelaki otai. Minatnya adalah menjalankan aktiviti bird watching. Selain itu lelaki otai ini hobinya memelihara banyak spesis burung di dunia. Pada suatu pagi tergerak di hatinya untuk pergi ke negara Malaycindia dan ingin membawa beberapa ekor burung. Termasuklah burung belatok yang dibelinya dari Indonesia. Di samping menjalankan aktiviti bird watching, lelaki ini terlibat dalam satu pameran burung di negara Malaycindia di kawasan Wilayah Kutuan. Namun, harapannya hancur apabila burung kesayangannya telah hilang sejurus selepas dia menginjakkan kaki di negara Malaycindia. Dia berasa si pencuri sudah keterlaluan. Lelaki otai itu lalu membawa masalah ini di Pusat Maklumat Pelancong yang dibina di seluruh negara Malaycindia yang kadangkala tiada orang di situ. Akhirnya, dia dapat menentukan hari untuk membuat pengumuman tentang burung di Pusat Maklumat Pelancong Ibu Pejabat.

"Siapa di sini yang ada burung?" Lelaki otai

Seluruh hadirin lelaki segera berdiri. Menyedari kesilapannya dalam cara bertanya, lelaki otai itu menambah "bukan itu maksud saya".

Lalu diajukan soalan yang lain. "Maksud saya adalah, siapa yang pernah lihat burung?"

Maka seluruh hadirin wanita berdiri. kerana menyedari pertanyaannya masih tidak betul, maka dengan muka merah dia menyambung,

"Maaf, bukan itu maksud saya."

Sekali lagi dia cuba bertanya, "Maksud saya adalah siapa yang pernah lihat burung yang bukan miliknya?"

Separuh hadirin wanita berdiri. Muka lelaki itu makin merah, dan juga makin gugup, segera berkata lagi,

"Maaf sekali lagi, bukan ke arah itu pertanyaan saya, maksud saya adalah, siapa yang pernah lihat burung saya?"

Lalu, seorang wanita pun berdiri. Wanita itu adalah isteri lelaki otai itu. Yeay!

Terima kasih.

___
Lawatan sambil melencong :
Malaysia : Destinasi Pelancongan Terbaik Dunia

1 comment:

Unknown said...

hehe. misleading but funny.