26.2.07

Sedar situasi

Kita harus menceriakan dan membahagiakan hati kita sendiri, setiap hari, bermula setiap pagi. Di situlah suisnya. Di situlah bermula segalanya. Hati kita hak kita. Hanya kita yang tahu situasi apa ia berada dan ke hala mana kita hendak membawa dia. Ketika anda bangun tidur, apa perkataan pertama yang muncul dalam hati anda? Dari bacaan yang dibuat dan menurut pakar motivasi, ada tiga situasi.

Situasi pertama :
Orang yang bangun tidur dan hatinya berkata, "Alamak, hari ini hari Isnin. Apasal lah hari ini hari Isnin. Malasnya aku nak pergi kerja. Bencinya aku nak pergi kerja. Menyampahnya aku"

Situasi kedua :
Bangun saja tidur, dia tak menyumpah-nyumpah seperti di atas, sebaliknya dia terus mandi, terus bersiap-siap dan akhirnya pergi kerja ataupun pergi sekolah. Bagus, tapi ada yang kurang. Apa yang kurang? Yang kurang dia tak sembahyang Subuh.

Situasi ketiga :
Lihatlah alam apabila bangun dari tidur dengan penuh keceriaan, keseronokan, kenikmatan dan ketahuilah ia amat bewarna-warni. Siapa yang menentukannya? Kita sendiri. Sedar tak sedar, ada di antara kita matanya celik tapi melihat alam ini tanpa warna - hitam putih saja. Jangan terperanjat. ini simbolik untuk orang yang tak rasa ceria menghadapi harinya. Orang yang rasa bosan, lembam dan menyelimutkan tubuhnya dengan sifat-sifat negatif adalah mereka yang melihat alam ini tanpa warna.

Akhir kata, untuk cemerlang cukup banyak halangannya, juga apa kurangnya untuk tidak cemerlang. Kalau anda rasa anda cemerlang milikilah kemahiran, berfikir dengan kepintaran.

No comments: