14.2.07

Iklim khatulistiwa yang panas

Di suatu petang, sedang kami enak berehat-rehat sambil menonton saluran tanahair di kaca TV. Dihidangkan pulak dengan air sirap bandung ais yang lemak berkrim dan rasa sedikit berkarbonat berperisa aiskrim soda glukosa. Setidak-tidaknya, dapat menghilangkan dahaga dan tekak yang perit. Juga mendinginkan suasana yang amat panas. Sungguh bahang hari itu. Berpeluh dibuatnya walau kipas dipasang selaju helikopter berlegar di ruang udara. Si anak memang manjadi kebiasaan berlenggeng tanpa baju. Hanya di kala malam jika sudah lelap tidur baru dipakaikan baju oleh ibunya. Atau hendak keluar berjalan ke mana-mana. Jika tidak, separa bogel si anak di rumah.

"Panasnya hari ini..." si ayah.
"Itulah... awak banyak dosa.." si ibu menjawab.

Urmmph. Si ayah tersenyum lebar tanda kata-kata tanpa bidasan.

Malamnya, si anak sudah terbaring lena. Si ayah baru hendak melelapkan mata. Dengar pula rintihan si ibu mendesah-desah. Memalingkan badan kejap ke kiri, kejap ke kanan. Resah gelisah.

"Huh.. Panasnya malam ni. Takleh tidurlah..." si ibu mengeluh
"Itulah.. awak banyak dosa juga..." si ayah membalas semula kata-kata pada siang tadi.
"Rasa nak lucut bajulah..." si ibu
"Wow! Lucutlah. Rezeki di malam khatulistiwa yang panas ni." si ayah berbisik.

Lalu si ibu melurutkan bajunya dan melepaskan kain batiknya. Maka diapun bersantai ala-ala tepi pantai umpama melakukan sunbathing gaya pelancong asing di pantai Malaysia.

Malam itu, si ayah tak boleh tidur lelap bukan kepanasan. Entah. Tidurnya tidak berpaling walau sekejap. Matanya hanya tertumpu kepada dua benjolan yang tersembul itu. Dan tangannya mencari-cari alur lurah-lurah yang dikatakan panas dan hangat. Enaknya berCINTA.

Nota : Seronoknya ketika sedang bercinta. Lalu kau memiliki cinta itu. Isteri bukan hanya satu anugerah tapi dia juga sebagai tempat bersantai.
___
Lawatan sambil membaca dan melancong:
E-zine tourism 2007 (vol 1)

No comments: