16.2.07

Ramas rimas

Kau akan berasa rimas kalau kau diberi peringatan berkali-kali seolah-olah kau ni buta kayu dan tak tahu jaga diri. Kau rasa macam nak ramas-ramas dan picit 'telur' orang itu.

Kau akan lagi rasa rimas bila kau dah bagi no. akaun bank pada seseorang lalu dia hilangkan nombor itu dengan alasan 'missplace'. Kau rasa macam nak ramas-ramas buahnya yang masak ranum, tinggal tunggu masa untuk dipetik dan dikelurkan dari sarungnya.

Kau lagi akan rimas apabila bos suruh datang pejabat untuk menyiapkan segala keperluan untuk pembentangan projek dan laporan yang berkaitan. Kau rasa macam nak ramas-ramas. Ooops! kau nak mampus. Itu bos kaulah! Silap-silap dia picit 'telur' kau.

"Sila datang opis pada 17, 18 & 19 Februari 2007"

"Bos, saya tahu saya berkulit sawo matang dan bukan Cina. Tapi adakah saya kena datang pada Tahun Baru Cina sedangkan orang Cina bersuka-ria dan bersenang-lenang di atas katil di dalam kamar atau di meja makan menjamu hidangan atau balik kampung mereka berjumpa sanak-saudara? Kalau Bos bagi limau sekotak saya datang? Ada ganjaran barulah semangat saya nak datang. Tapi takpe bos, saya punya motivasi diri yang kuat dan kental. Saya selalu fikir kalau Malaysia boleh! Saya juga boleh! Akhir kata dari saya bos, Saya akan berniat pada hari itu saya datang kerja kerana menjalankan tanggungjawab dan berniat melakukan ibadah. Saya akur bos. Sekian terima kasih. Saya datang nanti, bos jangan tak datang pulak."

Ini hanya jawapan dalam imaginasiku. Bos tetap bos dan suka hati boslah kalau nak memerintah saya. Tapi, saya juga punya hak sebagai pekerja. Ha ha ha... "Sahaja aku pergi kerja kerana Allah Ta'ala dan semoga dikurniakan rezeki yang melimpah-ruah. Amin

2 comments:

~inilah saya~ said...

Kerja jangan tak kerja...

:-)

sinaganaga said...

Selamat Tahun Babi, dude!