5.11.06

Layan Persatuan Nelayan

Apa perancangan Encik untuk nelayan kawasan ini?

Saya tengah buat kajian ni. Sama ada kemungkinan untuk membuat kelong membela kupang atau menternak udang. Tapi, bila sebut kelong membela kupang, ramai yang alergi. Semua jabatan alergi dan cepat melatah.

Jadi, bersama TEMU saya sedang mengkaji kaedah 'long-line'. Guna pelampung sepanjang pantai. tak tahulah samada ia tahan dengan angin barat atau tidak. Kita cubalah... Kalau kena lambung dek angin barat kira nasiblah.

Bagaimana tahap pendidikan anak-anak nelayan di sini?

Setakat ini, anak nelayan di sini masih belum boleh dibanggakan. Kalau tempat lain adalah. Sebab apa. Sebab pihak persatuan ada bagi insentif bagi setiap anak yang cemerlang. Jika merka dapat A, kita akan bagi imbuhan mengikut tahap peperiksaan mereka. Kalau UPSR misalnya. Satu A kita beri RM50. Jika anak mereka masuk mana-mana IPTA atau IPTS kita boleh beri wang pendaftaran untuk mereka berdasarkan tuntutan resit mereka.

Ada ke yang menghantar resit setakat ini?

Setakat ini takde lagi. Maknanya saya boleh simpulkan, masih tiada lagi anak-anak nelayan di sini memasuki mana-mana IPT dalam negara mahupun luar negara.

No comments: