9.11.06

Dunia bisnes

Kuli :
Bos, kenapa orang Melayu bisnesnya tak berpanjangan berbanding Cina? Kalau ada pun, sikit sangat! Boleh dikira dengan kalkulator.

Bos :
Erm. Senang je. 'Sense of business' & 'Nature of business' kaum Cina itu sendiri. Mindanya memikir di sebaliknya berbanding orang kita. Bisnes dia bukan untuk hari ini tapi untuk generasi akan datang.

Kuli :
Maksudnya?

Bos:
Jika si bapa berniaga restoran. Katakan. Si anak tak mahu ambil alih tugas si bapa. Dia sanggup kerja kerani ke, jaga ke, kilang ke di bandar sana. Itu orang kita. Kenapa? Dia masih berharap kepada kerja 'makan gaji'. Duduk bersenang-lenang. Cukup bulan dapat gaji.

Kuli :
Adakah orang kita tidak berotak bisnes (business minded)?

Bos :
Ermm. Tamadun. Tamadun siapa lebih awal. Sudah tentu Tamadun Cina kan. Mereka ada turun-temurun berniaga. Susur-galur berniaga menjadi darah daging mereka. Sebab tu kalau nak kahwin. Kahwinlah dengan Cina. InsyaAllah. Kau boleh berniaga.

Kuli :
Tapi. Susur-galur saya tiada orang Cina. Orang Jawa ada la. Hehehehe. Saya nak bisnes. Cuma...

Bos :
Cuma apa? Adakah keluarga atau saudara-mara kau orang bisnes. Persekitaran terdekat kau ada yang membuat bisnes?

Kuli :
Mmpph... Ada. Bapak saya ada bisnes. Kenapa darah bisnes dia tak turun pada saya?

Bos :
Kau kena berdamping dengan bisnes bapak kau dari kecil. Kau tengok orang Cina. Kecil-kecil lagi mereka dah diasuh untuk menjaga kedai runcit, bengkel motosikal dan sebagainya walaupun sekolah tinggi.

Kuli :
Lagipun saya takde modal. Modak nak kena besar baru mantap.

Bos :
Gunalah modal insan (Lalalala...).

No comments: