28.11.06

Bapak pergi berjumpa doktor

Satu hari bapak aku pergi berjumpa doktor. Katanya rimas tengok ketumbuhan daging di payu daranya pipinya. Tiba-tiba aje benda alah tu muncul. Entah datang dari mana. Makin diusik, makin membesar. Makin diusik, makin membesar.

Sudahnya bapak mengambil keputusan untuk berjumpa doktor. Bukan doktor haiwan. Itupun atas nasihat emak. Beriya-iya emak memujuk. Akhirnya, bapak akur dan mengalah dengan pujukan emak. Lalu pergi bertemu doktor tanpa sebarang temujanji.

"Sakit apa encik?" Doktor itu memulakan pertanyaan.
"Pipi saya ada daging terlebih. Ni hah." Bapak aku sambil menunjukkan lebihan daging itu.
"Ooo. Ini ke? Dah berapa lama ni?" Doktor itu ingin kepastian.
"Lama tak lama jugak la. Setahun lebih dah." Bapa aku berkira-kira.

Tak lama bapak sampai di muka pintu depan rumah.

"Siyalan punya doktor. Sebelum cucuk, tengoklah dulu. Sakit pipi aku! Luka plak tu." Bapak memarahkan sambil memaki doktor yang tersalah ubat enject ke arah pipi bapak.

Sudahnya, pipi bapak ada kesan parut dan ketumbuhan daging yang masih belum hilang. Setahu aku klinik itu, memang selalu tersalah bagi ubat. Entahla. Silap-silap orang batuk diberinya racun tikus.

No comments: