16.6.08

Kita : apa yang kita makan (episod vi)




Jangan terlalu memilih makanan. Makan apa yang ada. Apa yang kita mampu. Ini tidak, sikit-sikit makan Keyefsee. MekDee. Ubahlah cara hidup. Makanlah lempeng dicicah kuah kicap bersama kentang misalnya. Dah banyak kali saya cakap. Dulu pun saya ada cakap. Takkan nak cakap banyak-banyak kali baru nak buat. Mulut saya dah berbuih dah cakap ubah cara hidup. Ubah cara hidup! Tak faham ke? Hei... Entahlah.

"Bang, apakata hari ini abang masak?..."awek aku kata.

"Afsal plak?!" aku jawab dengan soal semula.

"Kita ubah cara hidup..." awek aku kata sambil ketawa berdekah-dekah.

"Weh weh weh. Ubah cara hidup hah. Bukan ubah rutin harian heh. Bapak saya tak pernah pun memasak kalau disuruh masak. Masak maggi pun tak pernah. Apatah lagi masak sayur kobis bening. Langsunglah dia tak mahu!"

"So?" Awek aku kata dalam tanya.

"Itu bapak. Tak semestinya bapak borek anak rintik kan kan kan?? Walaupun bapak saya tak pandai masak langsung. Saya bukan begitu. Bapak! Saya akan buktikan tak semestinya bapak tak tahu masak. Anak pun tak tahu masak juga. malah anak bapak lebih hebat dari itu..."

Saya pun masak sayur kobis bening. Nanti saya perturunkan resepinya di sini.

Pak Lah, takkkanlah hari-hari saya kena masak! Dan hari-hari saya kena makan lempeng. Juga makan kobis bening. Pak Lah fikirlah sendiri ya...

::::Selamat Hari Bapa Pak!::::

4 comments:

tasekM said...

pak lah tu makan ke kobis bening hah??....

bro... lempeng kalu... aku hari2 pun boleh... heh.. :)

Kaktiny said...

setuju ngan tasik.. kobis tu buat jadi alas menu paklah jer kot..

saudagar gaRAM.. said...

pak lah perlu selamatkan penulis seorang ini dari memasak setiap hari..


masuk dalam agenda negara kot pasni..

hahahahaaa...

jagoan said...

tas,
selain kobis, bunga kobis juga.

kak,
kobis ada dua. kobis hiasan dan kobis rekaan.

sau,
zaman sekarang susah nak cari pompuan pandai masak.