12.6.08

Kita : apa yang kita fikir (episod i)

Kita ikuti satu-persatu luahan beberapa orang pekerja tentang kerja mereka.

Satu.
Meriah dengan masalah dan karenah.

Dua.
Menarik tetapi sering berlanggar punggung!

Tiga.
Nyaman, tenteram dan damai.

Empat.
Keadaan sekarang amat membosankan. Saya masih lagi tercari-cari apa saya nak jadi. Saya rasa sudah penat bekerja dengan orang. Saya mahu bekerja dan menguruskan anak-anak sendiri. Saya tidak mahu lagi setiap pagi kalut nak pergi kerja. Dan membangunkan anak-anak yang sedang lena untuk dihantar ke Taska & rumah pengasuh. Kesian anak-anak. Kerja ini sungguh Membosankannnnnnnnnnnnnnnnnnn.

Lima.
Environment keje sini leh kata ok tapi kadang-kadang tensen ngan bos.. agak kemut sikit.. Janji tinggal janji. Nyampes bab-bab cenggitu. Tapi sampai bila nak keje yang sah-sah tak terjamin. Nak cari keje yang leh jaminkan masa depan terus. Dah la sekarang projek gomen banyak kena stop dulu. Lepas ni nak keje apa lak.. Huhuhuhu.. tensen...

Enam.
Kalo aku explain panjang-panjang pun tetap maknanya bosan. Sebabnya ialah kurang motivasi dari bos. Kurang insentif. Kurang galakan mungkin juga aku sudah bosan dengan benda yang sama. Aku perlukan perubahan kot. Environment di tempat keje juga semakin membosankan.

Saya cadangkan kepada enam pekerja itu seperti di bawah :



____
Soalan pemahaman :
1/ Apakah pekerjaan sebenar mereka? Dan pekerjaan sampingan mereka?
2/ Berapa ramai daripada mereka yang membaca doa apabila pergi ke tempat kerja?
3/ Antara satu hingga enam. Siapakah yang berniat dan disematkan di dalam hati kerja itu satu ibadah
4/ Dalam lapan jam masa bekerja. Berapa jam sebenarnya mereka benar-benar buat kerja?

No comments: