27.6.08

Kita : apa yang kita main (part ii)

Gurau itu sendaloka hidup berselang. Makanya aku memilih untuk bergurau. Bergurau... Kau pun tahu kan? Masalahnya, gurauan itu berakhir dengan senggolan siku ke batang hidung. Kemudian. Spontan. Berbalas tamparan wanita. Pedepek! Hinggap ke pipi yang mulus. Terasa hingga menjalar ke rahang gigi. Adeh! Weh, sesungguhnya kulit hidung lebih tebal dari kulit pipi tau. Sepatutnya pipi yang harus dirisaukan berbanding hidung. Wo! Gurauan itu sudahnya berakhir dengan sepi yang membungkam. Sesekali kita mahu berseloroh dia pula ambil serius. Bila kita serius, dia pula berjenaka. Aku terus membuntangkan mata. Mungkin tak kena tempatnya kot. Untuk aku bergurau. Bisik hati kecil aku.

"Kau amikla duit ni. Setiap perjalanan ada tuntutan beb!" kata aku kepada dia.

"Tak fayah lah. Bukan jauh sangat pun." Jawab dia kepada aku.

"Motor kau tak guna petrol ke? Tak pun mesti motor kau pakai air mineral kan?" Tanya aku berganda kepada dia.

"Tak arr, pakai diesel. Haha!" Dia jawab sambil ketawa.

Bila kita serius, dia pula berjenaka. Main-main. Aku terus membuntangkan mata. Mungkin tak kena tempatnya kot. Untuk aku berserius. Bisik hati kecil aku.
___

"Komputer ni word dia takleh setup A3 la." Keluh dia yang dah entah ke berapa kali aku dengar.

"Bak sini, aku tengok!" Aku sukarela membantu.

KEMUDIAN.

"Ni ada A3 setup ni..." Aku kata.

"La. Ituari kita bukak dan cari takde pun. Sungguh! Iye." Dia.

"Afsal boleh ada pulak?! Wo! sangat magis ni..." Aku.

"Hah, nanti mesti masuk blog la tu.." Dia kata sambil mengukir senyum menyindir aku.

Alahai... Sesekali kita mahu berseloroh dia pula ambil serius. Bila kita serius, dia pula berjenaka. Aku terus membuntangkan mata. Mungkin tak kena tempatnya kot. Untuk aku bergurau. Bisik hati kecil aku.

Bagaimana ya. Bila aku mahu bergurau mereka ingat aku serius. Bila aku serius mereka pula mahu bergurau. Adeh deh deh...

Aku tak gurau ni. Siapa dapat sumbangkan pingat emas di Olimpik KERAjaan Malaysia, dapat sejuta wo! Apa? KERAjaan yang bergurau? Saya rasa tidak.

4 comments:

Danielle_Corleone said...

memang susah bro, hanya org yang paham kita je tau masa kita gurau dan waktu kita serius! :-)

Masy said...

kerajaan bergurau kot?

tasekM said...

KERAjaan kita kaya wooo.....

OP Zaharin said...

aku nak prektis main badminton malam ni. kut2 boleh pegi olimpik 2012 nanti.