25.6.08

Kita : apa yang kita main (part i)

Dulu. Zaman aku budak-budak. Banyak permainan masa lapang yang dah pupus masa kini. Budak-budak sekarang dah tak main dah benda alah permainan tradisi tu. Semua dah berubah kan. Sedangkan budak-budak berubah, apatah lagi anak sungai kan? Budak dulu dan budak sekarang saaaaangat berbeza.

Dulu. Kawan aku. Ramai kawan aku. Sebaya ada. Tak sebaya pun ada. Atan, Ayim, Zai, Ketot, Senget, Is, Kerol, Erman, Heri (Tok Ai), Emi, Bijan, Dani, Zamri, Samsul, Ajak, An Besar, An Kecik, Padil Pendek, Takim, Adong, Fahmi, Amran, Lela, Leli, Lindot, Nana, Ila, Shima dan Imah Bisu. Mereka yang bawa permainan ni kepada aku. Tinggal sekampung. Bukan kampung sebenarnya. Lebih tepat kalau disebut stingarden. Memperkenalkan aku permainan tradisi. Entah sape punya idea entah! Ada je permainan-permainan baru mengikut musim. Aku tak tahulah di tempat kalian. Di tempat kami begitu.

Satu. Kalau di tempat aku. Kami main layang-layang. Aku, Atan, Zai, Ketot, Senget, Kerol, Erman buat layang-layang sendiri. Ambil beberapa helai surat khabar lama. Gunting ikut bentuk lelayang. kalau tak mau guna surat khabar boleh guna kertas minyak. Ambil lidi atau buluh buat kerangkanya. Lekatkan di kepingan kertas lelayang tadi. guna loytape ka, guna gam sekolah ka, masking tape ka. Janji lekat. Buat ekor kiri dan kanan. Jurai-jurai. Juga di bahagian pangkal dan hujung untuk mencantikkan. Tadaaa! Dah siap lelayang. Guna benang untuk ikat di kerangka lelayang dan seimbangkannya. Terpulang pada kitalah nak pakai benang apa. Selalu yang join kami main lelayang ni Lela. Sebab Lela tomboy. Nana pun tomboy tapi tak suka main lelayang. Suka main lain. Hahaha!

"Tan! O Tan! Balik kejap! Ko amik benang hitam mak eh, bak sini, mak takde benang nak menjahit ni..!!" Mak Atan terpekik terlolong ketika lelayang kami terbang meninggi. Membelah angin berlatarkan langit biru. Oh ya, Mak Atan kami panggil Makcik Gemuk.

4 comments:

tasekM said...

aku plak haram tak pernah jadi buat layang2.. ha ha..

saudagar gaRAM.. said...

nasib baiklah Mak Atan tak terus perambat pasal guna benang tanpa izin..



hahahahahaa.....

lupikirlahsendiri said...

wa sblm main layang2 selalu tumbuk kaca dulu..

jagoan said...

tas,
main layang-layang tak haram. main judi haram. haha

garam,
Mak Atan tak larat. Obesiti.

lupikir,
sebelum tali kaca ada di pasaran. ya, tumbuk kaca. :D