4.8.08

Sejarah mungkin berulang

Kami ke Kuala Terengganu nak belajar teknik fotografi. Guna kamera SLR manual. Manalah kami tahu lagi tika dan saat itu guna kamera gitu. Maklumlah budak baru belajar. Satu grup dalam lima hingga enam orang semuanya. KamarRUDdin grup kami. Pensyarah kata, masing-masing ambil gambar. Klik sana! Klik sini! Jika ada gambar hok individu yang cantik-cantik, maka boleh sumbang untuk markah kumpulan. Kami punya tajuk lanskap kejur dan landskap lembut. Bukan landskap politik!

Kalau gambar individu cantik. Boleh sumbangkan untuk kumpulan. Aku pegang kata itu. Kama ada tangkap gambar arca penyu itu di tengah-tengah bulatan. Cantik! Sebab gambar yang lain mereka tangkap tak cantik. Secara perbandingannya, gambar itulah paling cantik. Alahai, dia tak nak bagi untuk sumbang kepada kumpulan. Tiba masa kumpulan kami jumpa pensyarah. Satu-satu pensyarah belek. Hok ni, haprak! Hok ni haprak! Hok ni lagi haprak! Kemudian, jumpa gambar penyu. Hok ni, okey!

"Hok ni gambar sape?"

"Saya. Saya." KamarRUDdin jawab penuh takabbur.

"Apsal hok ni tak bagi grup?"

Semua diam membisu. Macam landskap kejur.

Kama tetap berdegil. La... KamaRUDdin nak dia dapat nama. Gambar negatif entah mana diletaknya kerana Alex Key rakan sebiliknya mencari tak jumpa. Sanggup dia potong dan pisahkan.

Satu hari, aku ketemu Alex Key menangis teresak-esak lepas jumpa pensyarah. Di dalam tandas lelaki.

Aku tanya dia "Kenapa U nangis Lex?"

"Saya tak sangka mendapat roomate yang mementingkan diri sendiri. Selfish! Hik hik hik" Alex menjawab dengan suara parau macam robot tercekik kuih pau.

"Sudahlah Lex, jangan nangis. I faham perasaaan U. Biarkanlah dia dengan labu-labunya."

"Apa itu? Saya kurang pahamlah."

"U pakai berapa RAM?"

"Errrm, lagi saya tak paham ahtok.."

"Alex! (Saya meniggikan suara...). Sejarah selalunya tinggal sejarah. U jangan ulang sejarah ini. U pernah terkenakan dulu! Kali ni, terkena lagi. Dalam kes ini, daripada U menangis macam gembeng ni, eloklah U buat laporan polis je."

"Buat apa? Hanya kerana gambar penyu?" Alex menjawab dengan suara parau macam robot tercekik kuih pau.

"Oh ya, I lupa lah, polis tak sempat semua ni. Mereka sibuk memantau kes lain. Dalam kes ni, kes sabotaj je... Apalah sangat."

"Apa itu ahtok?" Alex semakin kebingungan.

"Argh, slow la U ni! Adoiiiiyaii..." Aku terus meninggalkan Alex menitiskan air mata jantannya lalu beredar dari tandas lelaki. Kami punya tajuk lanskap kejur dan landskap lembut. Bukan landskap politik!

_____
Lawatan sambil belajar dan makan :
Majlis hari jadi di awal bulan kemerdekaan
Klik untuk
Foto
Klik untuk
Video

6 comments:

Anonymous said...

Apa ni Ahtok...?


ahahahaha

kamar hati said...

uiks.....apa ni???

penin kepala ku yg dah sedia pening ni....huhuhu...

OP Zaharin said...

"Apa itu ahtok?"
he he he

A t i Q a h said...

Moral of the cerita: Tak payah lah nak bermadah-madah dengan orang semacam Alex dan yang sewaktu dengannya.

Danielle_Corleone said...

hahaha! payah ni menimbulkan salah faham! :-P

Anonymous said...

HE,
Takde apa...

OP,
Pun takde ape...

Tiqah,
Ha ha!

Leone,
Faham salah!