27.8.08

Makan dalam rumah lebih baik dari makan di luar

12 Tahun.
Sekolah Kebangsaan Tanjung Puteri (SKTP), Johor Bahru, Johor.

Gua tiada asas dalam ilmu perdebatan.

Disebabkan ketokohon gua yang cikgu nampak. Dan ketegasan gua dalam bercakap dengan kawan-kawan di dewan peperiksaan. Dan perubahan ketara gua dari pendiam kepada yang sangat peramah. Atau tiada calon hensem yang lebih sesuai masa tu (mungkin!). Sudahnya, gua terpilih menjadi calon debat peringkat kelas di sekolah. Gua sukalah. Eeeiii bestnya.., gua kata dalam hati.

Tajuk diberi "Tinggal di bandar lebih baik dari tinggal di kampung". Selaku kumpulan pembangkang. Dan gua pembangkang ketiga gua sangkal tajuk debat yang diberi. Tiba giliran gua, gua bangun bagi hujah gua. Maka, gua cakaplah di kampung udara nyaman tiada pencemaran, bebas hiruk-pikuk. Kau bayangkan gua guna perkataan hiruk-pikuk. Susana yang tenang, aman, damai, kerukunan dan kejiranan yang utuh, tiada penyakit denggi dan sebagainya. Tiba penyakit denggi, gua ulang dua kali. Denggi! Gua kata.

Bunyi loceng, ting! Sekali. Gua cakap lagi di kampung banyak kebun buah-buahan. Sebab gua suka buah-buahan kampung. Segar-bugar. Dan bebas pesticide. Itu plus point gua rasa. Sebab juri angguk-angguk kepala.

Bunyi loceng ting! ting! Dua Kali. Gua berhenti dengan ayat ayam kampung lebih baik dari ayam bandar. Bukan apa, gua takut kena tolak point. Kalau terlebih.

Giliran kumpulan pencadang tiba. Mereka melontarkan isi biasa-biasa saja. Tak berapa bernas dan berfakta. Tiada pengkayaan perbendaharan kata langsung! Antaranya, di bandar peluang pekerjaan lebih banyak, fasiliti yang maju, peluang pendidikan, mentaliti yang lebih ke depan. Hidup lebih maju. Biasa je kan? kan?

Iyela. Tentulah juri agak bias dengan kata-kata yang dilontarkan oleh perempuan cantik. Punya lesung pipit di pipi. Anak dara pulak tu... Melontarkan senyuman manis. Tewaslah team gua.


17 Tahun.
SMK St. Joseph, Johor Bahru, Johor.

Sekali lagi gua dipilih mewakili sekolah sebagai pembahas ketiga. Gua mati-mati nak undur diri dari ikut serta. Cikgu gua tak bagi. Bukan apa, gua kata, gua ada sikit gugup. Lagipun gua bukan bagus sangat! U mesti bolehlah! Cikgu Vasanthi cakap. Gua malas nak bertekak dengan cikgu. So, gua masuklah. Demi nak mengharumkan nama sekolah. Apalah sangat, asal dapat sijil sudahlah...

Pusingan pertama tim sekolah gua menang bergaya. Tajuk diberi "Kemajuan sebuah negara bergantung kepada kesetabilan politik berbanding kesetabilan ekonomi." Sekolah gua pencadang. Atas nasihat Cikgu Vasanthi, pembahas pertama diberi isi soal pentadbiran. Pembahas kedua diberi isi soal pilihan raya. Gua, sudah barang pasti isi yang tak berapa penting. Mengenai soal kepemimpinan. Kau pun tahu kan kepemimpinan tu susah nak sebut. Sampai tersasul-sasul. Alahai, sekolah gua boleh menang pulak! Mana taknya, lawan sekolah baru. Sekolah baru siap tahun lepas. Budaknya mentah lagi. Haha!

Sekolah gua masuk pusingan kedua. Selaku wakil sekolah, kat sekolah hidung jadi kembang. Jalan pun mula berkepak. Hah, inilah manusia cepat lupa diri. Tak ikut resmi padi.

Tahap gigil gua dah makin besar getarannya. Gua berdoa kepada Allah. Bagilah gua demam supaya gua dapat escape dari pertandingan tu. Lagipun pembahas simpanan dok saja. Makan gaji buta. Apa barang!? Maka, petang tu kepala gua mula pening-pening. Badan gua pun lemah semacam. Sebelum sehari pertandingan gua disahkan menghidap penyakit chicken pox satu badan. Padan muka gua! Kena dua kali dalam hidup. Siapa kata chicken pox kena sekali seumur hidup. Maka, tempat gua digantikan dengan pembahas simpanan. Itulah... Menyesal pulak gua doa minta penyakit. Kalau gua tahu doa itu dimakbulkan, lebih baik gua minta menang tanpa bertanding. Atau rumah banglo sebiji. Hahaha!


____
Selamat menyambut Hari Kebangsaan ke-51 : Perpaduan Teras Kejayaan.
Hari ini bentuk kerajaan, esok lusa turun harga minyak. Kemudian, buat-buat lupa harga makanan.
.

6 comments:

Brader Black said...

Tok,
typo yg ketara.


Aku kat skolah x masuk debat,
aku masok acara pantun.

Aku sorang perjaka, yg lain sume sunti.

Bangga beb, dapat kalahkan STF.

ladylikeme said...

wah..rupenyer pambahas yer....naper xmasuk politik....sure leh kalahkan saper-saper yang lawan tok...

@LiYaNNuaR ツ said...

ahtokk... makan jom... ngeh ngeh ngeh!

tasekM said...

smlm supplier bgtau, bulan depan harga tayar naik lagi...

aku kata hoi! minyak sudah turun apsal tayar naik plak? ikut suka diorang je... geram betol.

kerajaan kawal tak? harammmmmmmm... ambik tau pun tidak kot~ ntah~

Unknown said...

org teraniaya selalunya doa makbul.
merdeka!

Anonymous said...

aku tak join debat² nie..aku join tengok jer..hehe..