12.8.08

Pahit akan manis akhirnya

Sedang belakang parang kalau di asah lagikan tajam. Inikan pula bakat kita. Percaya tak?
Sesuatu yang pahit akan manis jua akhirnya. Betul tak? Diri sendiri belum merasa. Maka, tak tahulah! Cuba kalau kita dah mengalaminya. Kita akan angguk kepala. Minat itu tak boleh dipaksa-paksa.

Satu hari. Pensyarah kami suruh membuat lakaran mudah (skech) bas. Nak lakar bentuk bas kami pergi ke Kuala Terengganu. Baru ada feel. Entah siapa bagi ide begitu. Di sana, kami pun mula melakar bas. Masing-masing ambil posisi mengelilingi bas. Aku dan sekumpulan rakan yang lain ambil posisi dari pandangan depan dengan sedikit condong ke kanan, empat puluh lima darjah. Lakar garisan-garisan sebagai asas. Sedang kami lakar. Pensyarah kami pusing-pusing meninjau kami buat.

"Ni hah! Bentuk bas!" Tiba-tiba dia berlari menepuk-nepuk bas. Tap! Tap! Tap!"Ini hah! Bas!"

Alahai, kawan aku lakar bas jadi kotak segi empat tepat dan dua bulat sebagai tayarnya. Standard budak darjah dua. Patutlah dia marah. Haprak!

Belakang parang diasah ada yang lama ada yang kejap berdasarkan si pengasah dan medium pengasahnya. Kalau guna batu ladung asah parang. Lama lah! Siot betul!

Kalau nak makan hempedu manis, cecahlah gula dengan kicap. Semakin pahit kita nak telan. Semakin manis kita perolehi kemudian hari. Kemudian, kau berkata dalam hati, Iyela betul! Minat itu boleh dipupuk.

9 comments:

Anonymous said...

'berdasarkan pengasah dan medium pengasahnya'

ini sebenarnya menegur pensyarah sekali ke? :)

Brader Black said...

Tok,
Sampai ke ganu ko cari bas ek. Dasat!

cikgooden said...

betul...selagi diasah makin la tajam...aku sokong!
er...kau nyer dah tajam la kut...(aku rasa)

OP Zaharin said...

nama pun lakaran mudah. okla tu lukis macam budak darjah dua he he he.

kamar hati said...

lukis bus jd kotak???? memang dasyat la pengamatan kawan awak ni....hihihiih...

tasekM said...

hempedu tu cicah dgn gula n kicap bubuh belacan sikit bari kick~

l.i.f.e said...

itu bukan standard darjah 2 tok..anak aku skolah tadika pun elok lagi lukis bas nya :-j

dugongsenyum said...

Setiap hari aku melukis. Bukan lukisan seni, tapi lukisan teknikal (CAD). Bukan untuk seni, tapi untuk cari makan. Alahai...

jagoan said...

saharil,
taklah. pensyarah yang tegur

Suparjo,
Lawatan sambil belajar.

Den,
Camne ko tau, aku nye dah tajam

OP,
Lakaran susah tu..

hati,
dasat tak dasat arrr

rah,
saya dah cuba. Tak kick langsunG!

life,
Oh ye ke. Anak hang lagi terer la

DS,
Adapun lukisan itu banyak kategori. Cuba tanya Abdullah Jones.

.