27.6.06

Siri Bercakap (1)

Aaaa yah

Iiii buuu

Saaa tuuu

Duuu aaa

Terdengar juga cakapnya yang pelat-pelat tu. Kalau tak keluar maknanya dia cakap dalam hatilah tu. Telatah si kecil menceriakan suasana ruang tamu di rumah aku. Aku suka. Aku gembira. Agaknya bila si kecil ni boleh bercakap dengan petah. Kalau dia boleh bercakap mesti kepoh ni. Gamat suasana dibuatnya agaknya. Sedangkan waktu ni pun mulutnya dah bising. Jeritlah, nyanyilah, kiralah, entah apa yang ditunjuknya.

"Ayah, bila saya nak ada blog sendiri..."

Agaknya itu yang dicakapnya nanti. Mungkin juga. Kata orang, kalau reverse psikologi bagi aje kemahuan budak tu. Contohnya budak itu tengah panjat kerusi. Perhatikannya dan jangan dimarahinya sebaliknya cakaplah "Ah, panjatlah.. Panjatlah lagi ayah tak marah. Budak kalau di marah makin menjadi-jadi dibuatnya. Maka suruhlah dia buat sebaliknya dia tak akan buat. tak percaya cubalah. Please try this at home.

Gemar si ibu melayan si kecil ni menyanyi. Habis lagu silibus sekolah tadika kindergarten dipelajarinya. Semua lagu Inggeris. London bridge, Twinkle-twinkle, old mac donald entah ape kejadah lagi. Kekadang dapat juga berhibur bersama mereka. Kekadang dimintanya pula si ayah menyanyikan lagu.

"Dah lah, asyik nyanyi je... Kita ngaji dan selawat plak"

Si ibu menjeling insaf agaknya. Si kecil ikut berirama ayah berselawat. Biarlah seimbang.

1 comment:

Anonymous said...

aku setuju ngan ko...bebudak kalo dimarah makin menjadi2. so kita kena cakap terbalik. mak aku pun macam tu. dia tak akan kata tak boleh tapi sebaliknya dia akan cakap terbalik dan dengan intonasi yg berbeza... aku n adik beradik lain dah paham sangat dgn mak aku. contohnye kalo kitorang nak kemana2 sure akan tanya " mak, bleh tak nak pegi...." kalo bagi mak aku akan kata "pegilah". kalo dia kata "peeeegiiiiilahhhh......balik lambat2 sket ye....."maknanya tak boleh...ada paham? hehehehe