26.6.06

Lontarkan senyuman

Sejurus selepas keluar dari Bank. Jalan beberapa langkah.

Aku lontarkan senyuman kepada awek berbaju sendat itu.

Beberapa langkah...

"Assalamualaikum..."

"Waalaikumussalam..."

"Encik, ni kami buat jualan amal untuk mangsa bla-bla... bla-bla (sambil menunjukkan surat dan gambar-gambar mangsa)"

Aku melontarkan senyuman sambil mengangkat tangan kanan lalu beredar. Meninggalkan perempuan kusam.

Jalan beberapa tapak ke depan.

"Assalamualaikum bang"

"Waalaikumussalam"

"Hah, bang nama saya Firdaus (sambil menunjukkan tag nama yang digantung), abang dengar dulu bang. Kalau abang ada wang lebih boleh bantu untuk sumbangan anak-anak yatim (sambil menunjukkan buku kupon RM5). Tak banyak bang, ini paling minimum. bla-bla.. bla..

Aku melontarkan senyuman sambil mengangkat tangan kanan lalu beredar. Meninggalakan budak tak kacak itu walaupun bergaya segak.

Jalan beberapa langkah lagi menuju ke depan.

"Assalamualaikum encik"

"Waalaikumussalam"

"Encik, ada duit kecik tak saya nak tukar RM10?"

Aku melontarkan senyuman sambil mengangkat tangan kanan dan berkata takde. Meninggalakan gadis seksi yang solekannya tebal di muka.

Aku pandang baju aku tak ada pula tertulis tag "KAUNTER PERTANYAAN". Nanti aku periksa

No comments: