28.6.06

Kau tanggung di panggung

Satu ketika dulu. Dalam pawagam NIRA di KOMTAR Johor Bahru. Inilah buat julung-julung kalinya aku menonton wayang bersama rakan. Kali pertama. Kali kedua di pawagam LIDO. Tak tau beroperasi lagi atau tidak. Teruja rasanya. Kami berempat. Tak ingat judul wayang tu. Tapi berkisar tentang perang. Cerita luar negara. Orang kulit putih. Tahun 80an dulu, boleh beli makanan beraneka yang dijual di tepi panggung. Nak beli nasi goreng, kuih-muih. Nasi ayam pun boleh. Boleh piknik. Jadi, kami berempat beli air bikarbonat sorang satu. Pop corn dan makanan ringan untuk dikongsi dan dikunyah ketika sedang menonton.

Kami duduk di barisan tengah. Duduk dekat-dekat kami berempat. Hari tu penuh jugak panggung tu. Dari penelitian, ramai pasangan muda tonton cerita ni. Berpacaran. Termasuk yang duduk di depan kami. Tak tahu muda ke tua. Gelap. Kalau dengar suaranya macam macho. Apasal tengok cerita perang plak diorang. Nak perang saraf lah tu. Tak pun perang mulut. Lagi sedap perang dalam gelap. Musuh tak nampak.

Nak dijadikan kisah. Di pertengahan tontonan kami. Selesai mengunyah. Kawan aku ni nak minum air bikarbonat dia yang dibeli di luar tadi. Seperasan aku, air tin ni dah dicampak-campak dan dilambung-lambung di luar sana tadi. Si kawan aku ni plak, tanpa banyak bicara terus dia buka penutup tin. Hala ke depan plak tu. Mampus.

Tuuuss.. Bunyi gas diikuti dengan air bikarbonat memancut di dalam gelap. Habis.

"Hoi... Apa ni. Bukak tu elok arr sikit. Habis basah ni...Lekit kepala aku"

Orang sekeliling dah pandang semacam. Semua terkejut beruk agaknya. Apa yang bukak. Apa yang basah. Apa yang lekit di kepala. Maklumlah dalam gelap. Yang depan toleh belakang. Yang belakang memang dah pandang depan.

"Rilek arr brader. Sorry arr. Tak sengaja"

"Tak sengaja kepala hotak kau. Lain kali tengok arr dulu. Tak sekolah ke?"

"Ayang... Sabarlah Yang. Dah lah tu, kecik aje. Orang semua tengok ni.. Malu kita"

"Ooo... Macamni awak tau malu. Dengan Tuhan awak tak tau malu."

"Abang!"
Lalu teman wanitanya berlari menuju ke pintu utama dan beredar meninggalkan pakwenya. Malu barangkali dengan sikap pakwenya yang diperlakukan begini. Tak semena-mena makwenya yang terbabit sama.

Kami duduk diam saja dan buat selamba. Ketawa kecil terkekek-kekek. Si pakwe. Tak dapat tidak juga terus keluar untuk memujuk makwenya.

"Bagus jugak kau simbah brader tu. Agaknya bila kau simbah baru dia sedar dalam pelukan dan dakapan tak? Ini bukan sebarang air ni. Agaknya air mujarab ni."

"Mujarab kepala hotak! Ni air Root Beer lah bedol. Nasib baik aku tak kena hentak. Boleh bikin gegar ini panggung. Kau nak tanggung?"

Hahahaha. Kami tergelak besar. Nasib baik perkataan THE END dah muncul di layar. Jika tidak ada juga yang mandi air Root Beer.

2 comments:

Rie said...

root beer + ais krim vanilla = bestttt

test said...

dr selatan, tahun 80an, panggung LIDO, KOMTAR, selamat masa ko keluar tu takde budak cobra atau parking tunggu, kalau tak mandi root beer arr gamaknya. hehehehe.

http://tembakaujawa.blogspot.com