22.6.06

Bukan-bukan

"Kelas, Hali ini sambung minggu lepas punya bab. Muka sulat empat puluh".

Dalam makmal sains sekolah. Subjek Biologi. Dia duduk di depan. Pelajar duduk menghadapnya. Setentang. Duduk tersusun ikut baris meja makmal. Puan Yeo memang mengajar subjek Biologi setiap hari Selasa dan Khamis di makmal itu selain subjek sains, fizik dan kimia untuk kelas lain. Kala mengajar dia memang gemar duduk. Malas nak berdiri. Kalau dia mengajar, memang semua pelajar lelaki begitu tekun dan menumpukan perhatian yang sepenuhnya. Sekolah itu memang tak ada pelajar perempuan. Jarang pelajar ponteng untuk kelasnya.

Semua pelajar berebut mahu duduk kerusi hadapan bila dia mengajar. Pelajar yang tak minat subjeknya pun boleh jadi teruja. Seperti hari-hari biasa, Puan Yeo mengenakan skirt pendeknya. Faham sajalah bila duduk di kerusi makmal yang tinggi. Mata pelajar searas dengan kedudukan tempat duduk cikgu itu. Aha...

Memang menjadi tabiat cikgu ni agaknya. Kalau mengajar. Dia duduk. Terbuka luas. Mereka dapat tayangan percuma. Makin lama mereka makinlah suka. Maka nampaklah apa yang tersorok. Mana yang duduk depan nampak jelaslah. Siap tahu warna, jenama, corak. Mana yang duduk belakang, kurang jelas sikit. Kekadang, pelajar yang menjadi segan jika perkara ini berulang. Seolah-olah seperti dia yang memberi peluang. Macam dibuat-buat. Gatal agaknya.

"Hari ni, kaler pink, ada colak bunga-bunga ma...".
"Wah, dahsyat kau. Kalau gini boleh hilang konsentrasi aku..."

Itulah antara kandungan perbualan pelajar sejurus selepas keluar makmal. Tak lain tak bukan. Barang sulit diceritanya. Tayangan percuma diulas semula.

Sehinggakan ada pelajar yang alim pakai songkok di kelas tersebut rasa bersalah. Dia mahu menegur cikgu itu katanya agar duduk bersopan sikit. Ada pelajar yang intai katanya. Tapi, persoalannya macam mana pelajar alim ni nak mulakannya. Rakan sekelas hanya mentertawakan saja tindakan itu. Menempah maut katanya. Dia tak peduli. Nak juga ditegurnya cikgu itu.
___
Pagi itu, semua pelajar kecewa sebab Puan Yeo tidak mengajar lagi. Tempatnya diganti cikgu lelaki yang tak berapa tampan. Tak ada lagi tayangan percuma. Kelas jadi tak karuan. Tiada tumpuan. Keputusan pelajar banyak yang merosot. Pelajar alim pakai songkok tadi dapat markah tertinggi.

Puan Yeo minta ditukarkan ke sekolah lain rupanya. Pelajar alim cuma tanya boleh tak cikgu pakai pakaian pengantin yang rambu-ramba semasa mengajar. Cantik sikit. Itu saja. Tinggi sangat citarasa pelajar sekolah tu agaknya. Itu yang membuatkan Puan Yeo sedih lalu membawa diri.

No comments: